دیگر زورمان نمی‌رسد حمل و نقل عمومی را پشتیبانی کنیم
شنبه 25 بهمن 1399 - 22:43:04
پیروز حناچی شهردار تهران در نشست خبری با اشاره به اینکه در دوره جدید به مردم قول دادیم که روند اداری امور شهر را تغییر دهیم چون این روند عارضه‌هایی برای شهر به وجود می‌آورد و تبعات سنگینی دارد.

حناچی ادامه داد: عارضه‌های شدیدی که به وجود می‌آوردیم کیفیت زندگی در شهر را کاهش می‌داد و زمان آن بود که تغییر پارادایمی در مدیریت شهری داشته باشیم و اصلی‌ترین پروژه ما هم همین بوده است.

وی اظهار داشت: اصلاح ضوابط باغات، اجرای طرح تفصیلی منطقه 22، انطباق سیستم صدور پروانه با طرح تفصیلی که در 30 سال گذشته بی سابقه بوده و دیگر پروانه بدون درج در سیستم و به صورت دستی صادر نمی‌شود و ملکی بدون پروانه ساخته نمی‌شود و این به معنای از بین رفتن همه تخلفات نیست.

شهردار تهران حادترین منطقه در این مساله را منطقه یک تهران عنوان کرد و گفت: از سالهای 90 تا 99 تعداد پرونده‌های شوراهای معماری مناطق که منجر به افزایش طبقات می شده است نشان می‌دهد که 709 مورد افزایش طبقات به صفر مورد رسیده است. در خصوص تعداد طبقات مازاد نیز از 927 مورد به صفر مورد رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: این گزارش تنها مربوط به منطقه یک است و ادعا می‌کنیم قولی که در ایجاد انضباط در شهرسازی داده بودیم به نتیجه رساندیم، شهرداری‌ها به بهانه درآمد این کار را می‌کردند و لایحه منابع مالی پایدار و لایحه مالیات بر ارزش افزوده که به تصویب رسیده است اما لایحه دوم هنوز ابلاغ نشده می‌تواند به تعیین تکلیف منابع مالی پایدار شهرداری‌ها باشد.

شهردار تهران تاکید کرد: در برنامه‌ریزی شهری قولی که داده بودیم، تلاش کردیم به نتیجه برسانیم و البته شرایط سختی را هم برای خودمان فراهم کرده بودیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش تخلفات ماده 100، گفت: اقدام جاری مربوط به تخلفات است و پرونده‌هایی که سال‌ها مانده بود اعمال قانون شدند و به چشم بودجه به آن نگاه نشده است. ما به قیمت واقعی تراکم را عرضه می‌کنیم و معادل تراکمی است که عرضه می‌کنیم.

حناچی اظهار داشت: ارزش واقعی تراکم در هر منطقه با ارزش واقعی در همان منطقه مساوی است و تلاش کردیم به سمت برنامه ببریم و جمعیت پذیری را کنترل کنیم.

وی در خصوص واکسیناسیون کارکنان بخش پسماند و رانندگان تاکسی و اتوبوس گفت: معاونت حمل و نقل پیگیر این مساله است.

شهردار تهران در خصوص آخرین وضعیت بازداشتی‌ها گفت: موضوع در حد اتهام است و بازپرسی خاتمه پیدا نکرده و اگر پایان یابد با قرار وثیقه آزاد می‌شوند البته برای ما هم سوال است، اما برای سازمانی که 30 هزار میلیارد بودجه دارد تخلف یک درصدی‌اش هم 300 میلیون خواهد شد البته توجیه نمی‌کنم و ترجیح می‌دهم تا رسیدگی قضائی تکمیل نشده قضاوتی نکنم.

حناچی درباره عدم رونمایی قطار ملی گفت: سه واگن این قطار آماده است اما به دلیل تراکم بهمن ماه و آخر هفته بود و اینکه نمی‌خواستیم دو افتتاح نباشد، این رونمایی انجام نشد، البته این اتفاق بزرگی است چون بسیاری از سیستم‌ها در داخل ساخته شده است.

وی درباره اوراق مشارکت سال 98 گفت: تاکنون هزار میلیارد را گرفته‌ایم، و الان 500 میلیارد که مربوط به اتوبوسرانی است در حال تعویق هستیم درباره وثائق با بانک رفاه در حال مذاکره هستیم.

شهردار تهران افزود: ما دیگر زورمان نمی‌رسد حمل و نقل عمومی را پشتیبانی کنیم، این موضوع حاکمیتی است و نباید شهرداری را تنها رها کرد و اصلی‌ترین کمک دولتی اوراق مشارکت بود که تأمین آن با سختگیری بانک مرکزی سخت‌تر شده است.

شهردار تهران درباره عدم اعلام شفاف لیست ساختمان‌های ناایمن و انتشار لیست این ساختمان‌ها گفت: هرچند از بُعدی این مساله بتواند باعث آگاه سازی شود، اما ممکن است برخی سو استفاده کنند و اصل این است که ساختمان‌های از معرض خطر بیایند و هر راهی که بشود به دنبال ایمن سازی باشیم.

وی تاکید کرد: انتشار عمومی این لیست ایجاد بازار کاذب و بده بستون می‌کند.

حناچی درباره شکایت معاون شهردار اسبق از وی اظهار داشت: کسی از من شکایت نکرده است.

شهردار تهران در خصوص پادگان 06 گفت: ارتش می‌خواهد موزه داری کند و اگر اتفاقی که می‌خواستیم نیفتد لوایح را پس می‌گیریم.

وی از گلایه اعضای شورای شهر در خصوص عدم پاسخگویی با تذکرات اظهار داشت: یکشنبه گذشته در صحن بودم و توضیح دادم که حجم متوسط تذکرات افزایش یافته است.

وی درباره وضعیت فروشگاه‌های شهروند گفت: برای ما بسیاری از روش‌های اداره پذیرفته شده نبود و به برگزاری مناقصات پرداختیم. سوالاتی باید درباره اداره این فروشگاه‌ها پاسخ داده شود اما سرویس و خدمات شهروند در دوره جدید بهتر شده و کالاهای به خوبی به دست مردم می‌رسد.

حناچی درباره اینکه ارتباط شهرداری با دولت پس از چالش جماران دچار مشکل شده است، گفت: رابطه ما با دولت بد نیست، خیلی از کلنگ زنی‌ها با حضور رئیس جمهور و هیأت دولت انجام می‌گیرد.

شهردار تهران با اشاره به املاک شهرداری گفت: ما 2 هزار ملک داشتیم که هزار مورد آن را می‌توانستیم تغیر ایجاد کنیم و 924 ملک با نظارت شهرداری عمل می‌کنند 58 ملک در اختیار نهادهای عمومی مانند پلیس راهور است 95 ملک کاملاً منطبق با ماده 55 است حدود 500 ملک فاقد شرایط لازم بودند 239 ملک در دست بررسی است و 768 ملک باید بازپس گرفته شود که درحال انجام است.

شهردار تهران درباره حمایت از جشنواره فجر نیز گفت: جشنواره معتقدم فرصتی است تا تولیدات هنری و سینمایی بسط و نشر پیدا کند و در شهرداری سعی می‌کنیم حمایت کنیم، مثل خیلی از جشنواره‌های جهانی متولی شهرداری هستند ولی ما فضا و امکانات را در اختیار قرار می‌دهیم.

حناچی درباره تعطیلی 1888 در روزهای تعطیل گفت: اقدامات عاجل توسط 137 انجام می‌شود، و اگر اقدامات کامل نبود 1888 دنبال می‌شود.

وی عوارض شهری اتوبان‌ها در کشور ما رخ نداده ممکن است در پروژه‌های بعدی این اتفاق بیفتد.

شهردار تهران درباره آخرین وضعیت ملک جماران توضیح داد: در طرحی که مجدد از سوی یکی از دانشگاه صورت گرفت، در محله جماران کریدورهای بصری مشخص شده‌اند، عمده بحث سر پلاک مور نظر بوده که در حال پیگیری است.

وی در خصوص جمع آوری آب‌های سطحی گفت: لایروبی به موقع باعث شد امسال تهران دچار آبگرفتگی عمده نشود و مشکل میدان آزادی هم رفع شده و، خوشبختانه دیگر مشکلی پیش نمی‌آید.

وی در پاسخ به سوال مهر در خصوص احتمال هزینه کرد شهرداری در انتخابات پیش رو گفت: درباره انتخابات تلاشمان این است که اداره امور شهر را از مسائل سیاسی دور نگه داریم.

حناچی در پاسخ به سوال مهر در خصوص تبدیل محل‌های اختصاصی عبور دوچرخه به محل عبور موتورسیکلت سوران و انحصار مد حمل و نقلی دوچرخه به درباره توسعه حمل ونقل های پاک در پایتخت نیز گفت: دوچرخه یک مد حمل و نقل است که قابل قیاس با مترو نیست ولی کم هزینه ترین نوع حمل و نقل است. میزان استفاده از دوچرخه در تهران مثل هلند 27 درصد نیست؛ در تهران زیر یک درصد دوچرخه سواری می‌کنند ولی می‌توان تصور کرد که اگر کسی برای رفتن به محل کار از دوچرخه استفاده کند چقدر تأثیر گذار است.

او گفت: شهرداری تهران از شرکت‌های سرمایه‌گذار برای توسعه دوچرخه‌سواری استقبال می‌کند.

او به راه اندازی پویش موتورسوارها در تهران اشاره کرد و افزود: باید فضا طوری در نظر گرفته شود که موتور هم مثل سایر وسایط حمل و نقل عمومی رعایت قانون کند. این در حالی است که موتور در حال حاضر وسیله‌ای برای دور زدن قانون است که باید جلوی آن گرفته شود.

وی انحصاری شدن خدمات رسانی دوچرخه را هم مورد انتقاد قرار داد.

شهردار تهران گفت: در آخرین نظرسنجی‌ها برخورد با فساد در اولویت درخواست‌های مردم تهران قرار گرفته است و آلودگی هوا به رتبه دوم خواست‌های مردم رفته است.

وی درباره ناتوانی مدیریت شهری در توسعه حمل و نقل عمومی گفت: با افزایش قیمت‌ها دیگر نمی‌توانیم به تنهایی توسعه حمل و نقل عمومی بپردازیم.

حناچی ابراز داشت: میزان آلاینده‌های هوا روند کاهش را داشته که تغییر کیفیت سوخت، جدی شدن معاینه فنی و … از دلایل آن بوده است

وی با اشاره به اینکه در سال 89 بودجه دلاری شهر تهران 7 میلیارد دلار بوده و امسال این بودجه به 1 میلیارد 500 میلیون دلار رسیده است و میزان قدرت مانور ارزی ما به شدت کاهش یافته و به همین دلیل نیاز حمایت‌های دولت هستیم.

وی درباره ارائه کارت ملی برای دریافت کارت بلیت مترو توضیح داد: براساس تحقیقات صورت گرفته در ستاد کرونا، 80 درصد کسانی که کووید مثبت هستند در سطح شهر حرکت می‌کنند و حرکت آنها باعث آلودگی می‌شود، و در تلاشیم که کووید مثبت‌ها از طریق کد ملی شناسایی شوند تا با آنها برخورد شود، یکی از راه‌های شناسی این بوده است اما درباره افغان‌ها و دیگر اتباع این مساله ایجاد محدودیت مطرح است.

حناچی گفت: تلاش ویژه ای بر روی رنکینگ تهران کردیم و بستر دیجبتالی تهران با ما کمک کرده و زمینه خوبی فراهم شده و بسیاری از خدمات با اپلیکیشن تهران من در این زمینه کمک کرده تا به کاهش سفرهای غیر ضروری درون شهری کمک کند و تاکنون رده هوشمندی‌مان 3 رده کاهش یافته است و تلاش می‌کنیم هوشمندی تهران به عنوان برند تبدیل شود.

حناچی، درباره برگزاری مناسبت‌های مذهبی در شهر گفت: تلاش کردیم آنچه که وجدان عمومی و فضای مذهبی شهر به آن حساس است با ملاحظه رعایت شود و متناسب با مناسبت‌ها شهر تغییر کند که البته کار بسیار سختی است چراکه برخی مناسبت‌ها فاصله کمی باهم دارند.

شهردار تهران درباره ملک‌های تاریخی و میراث فرهنگی تهران گفت: اگر قانونی و حقوقی صحبت کنیم آثاری واجد ارزش هستند که ثبت ملی شده‌اند و میراث فهرست آنها را به ما اعلام کرده است. اینها طبق ضوابط رعایت می‌شوند. معمولاً بحث آنجاست که اثری واجد ارزش باشد ولی ثبت نشده باشد و مردم نیز دوست ندارند تخریب شود. برای حفظ و نگهداری از این آثار شهرداری تهران تا جای ممکن تلاش می‌کند.

وی افزود: اما در برابر رویه قضائی دستمان خالی است و مالک اگر تلاش کند می‌تواند با رأی دیوان برای صدور پروانه مراجعه کند. ما نیز مذاکره می‌کنیم که تخریب نشود گاهی هم موفق می‌شویم ولی گاهی هم مالک رضایت ندارد و ملک تخریب می‌شود.

حناچی گفت: در این زمینه همه باید دست به دست هم دهیم و کمک کنیم که این اتفاق رخ ندهد و تا آنجا که بضاعت شهرداری اجازه دهد نمی‌گذاریم این اتفاق بیفتد.

وی درباره لایحه گردشگری شهر تهران نیز گفت: این لایحه در حال بررسی است و باید مسیر تصویب شورا را طی کند.

http://etefagherooz.ir/fa/News/13404/دیگر-زورمان-نمی‌رسد-حمل-و-نقل-عمومی-را-پشتیبانی-کنیم
بستن   چاپ