آخرین مطالب

افتتاح اولین نمایندگی رسمی انجمن خوشنویسان ایران در دانشگاه آزاد پرند رباط کریم

افتتاح اولین نمایندگی رسمی انجمن خوشنویسان ایران در دانشگاه آزاد پرند

  بزرگنمایی:

اولین نمایندگی رسمی انجمن خوشنویسان ایران در دانشگاههای کشور، به مدیریت و مسئولیت رسمی سیدعباس موسوی فضل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند و رباط کریم با حضور استاد غلامحسین امیرخانی واستاد امیراحمد فلسفی و استاد خانم الهه خاتمی و دبیر انجمن خوشنویسان ایران، استاد عارف براتی و سایر اساتید ارشد انجمن خوشنویسان ایران و مدیران و مسئولان دانشگاههای آزاد اسلامی و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی ربا ط کریم ، استان تهران و دیگر مسئولین محترم آموزش و پرورش افتتاح شد.

به گزارش اتفاق روز ، با حمایت رئیس دانشگاه های آزاد اسلامی کشور و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و با همکاری اعضاء و رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران و با اهتمام و پیگیریهای استاد سیدعباس موسوی فضل ( شاعر، نقاش، خوشنویس و مجسمه ساز خوش آوازه ) مقدمات ثبت رشته ی علمی خوشنویسی برای اولین بار در دانشگاههای کشور، پی ریزی و در دستور کار قرار گرفت.

تشکیل کارگروه علمی ی متشکل از اساتید کارآگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحدپرند و رباط کریم و اساتید ارشد انجمن خوشنویسان ایران، که برای پیشبرد تأسیس رشته ی علمی ی خوشنویسی در دانشگاه، شکل گرفت، ثمره ی جانفشانی وهمت استاد سیدعباس موسوی فضل است.

تعیین سرفصل ها و طی کردن مراحل ثبت این هنر فاخر ایرانی، در اولویت کار دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند و رباط کریم قرار گرفت.

خطوط ششگانه یا اقلام سته را ابن مقله بیضاوی شیرازی و خط نستعلیق را میرعلی تبریزی ابداع کرد. اما با توجه به کم کاریها و کوتاهی هایی که در خصوص رشته ی خوشنویسی در ایران صورت گرفته است و این کوتاهی ها که سبب شده تا به راحتی کشورهای دیگر، ادعای مالکیت آنرا داشته باشند، و در سدد ثبت آن به نام خود برآیند، استاد سیدعباس موسوی فضل که خود معلم هنر دبیرستان دکتر قریب در شهرگلستان واقع در شهرستان بهارستان است را برآن داشت تا با همت بلند و غیرت و تلاش خستگی ناپذیر خود، درسدد ثبت رشته ی علمی خوشنویسی برای تعلیم و تربیت معلمان هنر، برای راهیابی به مدارس تحت عنوان معلم درس فرهنگ و هنر برآید. استاد موسوی فضل می گوید: محصلانی که از کلاس اول ابتدایی تا کلاس دوازدهم تحصیل میکنند، هرگز معلم هنر نداشته اند و در زنگ هنر، همواره معلمان غیر متخصص ونابلد، این درس را تعلیم می دادند. و این کار باعث می شد تا دانش آموزان و والدین آنان، همواره هنر را که خود گویای فرهنگ و فرهیختگی ی مردمان هر کشور است، درسی بی اهمیت و فاقد ارزش بدانند. لذا حضور معلمان هنر در مدارس، برای ارتقاء این هنر کاملا ایرانی، امری الزامی است. کما اینکه خوشنویسی در گذشته، جزء دروس اصلی ی مدارس محسوب می شده است.

وی اظهار امیدواری کرد که با عنایت مسئولین محترم جامعه ی دانشگاهی و آموزش و پرورشی و دخالت مستقیم انجمن خوشنویسان ایران، با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، بتوان به آرزوی دیرینه ی اساتید برجسته ای همچون استاد میرحسین میرخانی و استاد غلامحسین امیرخانی، جامه ی عمل پوشاند.

در این مراسم در ابتدا محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بصورت آنلاین و زنده با ارسال پیام تصویری ضمن تبریک ولادت حضرت زهرا(س) وروز زن به همه بانوان و دهه مبارک فجر و همچنین ولادت امام خمینی(ره ) اظهار خشنودی نسبت به آغازگسترش یک طرح مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی پرند ورباط کریم وتقدیر از تلاش رییس این واحد دانشگاهی در ارتقای سطح واحد گفت: واقعیت این است که ما درتبدیل دانش بومی ودانش نهان که سینه به سینه نقل شده است به دانش کلاسیک وآشکار ناموفق بودیم .اگر به دو مقوله خط ونقاشی نگاه کنیم، نقاشی به عنوان یک هنر وارداتی به کشور ما پس از اولین اعزام دانشجو به غرب در زمان عباس میرزا از هر سه نفر یک نفر برای نقاشی به فرنگ اعزام شده بود لذا نقاشی در نظام دانشگاهی در مراتب مختلف دانشگاهی جای گرفت اما خط به معنی هنر اصیل کتابت ایرانی هنوز نتوانسته در نظام دانشگاهی آنچنان که باید و شاید جایگاه خود را پیدا کند وصرفا به عنوان یک مهارت دیده می شود. آنچه که امروز بین انجمن خوشنویسان ودانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند رباط کریم اتفاق می افتد نوید بخش یک حرکتی است که می بایست انشالله باپشتوانه ای که در واحد دانشگاهی استاد فرشچیان خواهد داشت به نظر من افق های جدیدی را باز می کند‌.

وی ضمن اظهار ارادت ولطف نسبت به استاد امیرخانی بیان داشت: استاد امیرخانی از عزیزانی هستند که حوزه خط ایرانی را به کمک سایر اساتید در انجمن خوشنویسان به نیکی پیش بردند وجای دارد که ما یک پیوند جدّی بین خط وحوزه دانشگاهی داشته باشیم. روح جوانان ما با هنر، متعالی می شود و خط عرصه ای است که می تواند جوان دانشگاهی مارا زیباشناس کند و به زیبایی های پیرامونش توجه بدهد.پس ما بایستی انجمن خوشنویسان رابه عنوان یک مهارت زیباشناسی در واحد های دانشگاهی مان توسعه بدهیم. امروز اعلام آمادکی می کنم که ما در267 واحد دانشگاهی و بالغ بر جمعا 500 واحد دانشگاهی و مرکز وآموزشکده در سراسر کشور آماده ایم که عرصه هنر خط را که یک هنر بومی است به عزیزان دانشجو در یک همکاری تنگاتنگ انتقال بدهیم. امیدوارم که خط وتذهیب، مجموعه ای که می تواند دانشجوی ما را به کمال برساند ودر بیان تصویر سازی وذهن خلاّق برروی کاغذ موثر واقع شود واحساس وتعقل و آن تجلّی محبت را انشالله بیش از پیش متصور نماید. در این روز مبارک این حرکتی راکه واحد دانشگاهی پرند آغاز کرده مبارک می دانم انشالله بتوانیم در این عرصه کاری درخور انجام بدهیم. به هرحال ایرانی خوش می نگارد، همانطور که خیلی زیبا فکر می کند. زیبا می نویسد، همانطور که فرهنگ عمیق و زیبایی دارد. روح ایرانی همراه با زیباشناسی است. خداوند خالق زیبایی است وزیبایی را دوست دارد. انشالله که ماهم در این صراط موفق باشیم.تلاقی دهه مبارکه فجر باروز ولادت و این رخداد خوب در واحدپرند انشالله عید درعید باشد.

در ادامه این مراسم استاد امیرخانی استاد برجسته خوشنویسی کشورایجاد این مرکز فرهنگی و اعیاد را باشعری از شمس تبریزی که به گونه ای عارفانه و هنرمندی منتقل کرده به جایگاه خودش تبریک گفت که ایام می آیند تا بر شما مبارک شوند، مبارک شمایید. در واقع این ما هستیم که مبارک بودن را با شخصیت خودمون و حضور خودمون در عرصه زندگی تبدیل کنیم به این کلمه بسیار زیبا که معنای آن زندگی را بهشت میکند برهمه.

وی با بیان اینکه هنر خوشنویسی در کشور ما جایگاهی بسیار رفیع و تاریخی دارد و ما را مدیون استادانی دانست که این هندسه روحانی و بسیار بسیار زیبا را با نبوغ خود طراحی کردند و ما شاگردان آن مکتب بهره مند هستیم از کمالی که شاید به معجزه نزدیک باشد؛ و از اینکه دانشگاه در راه اندازی این انجمن با هنرجویان و علاقه مندان این هنر همکاری داشتند از مسئولین دانشگاه تقدیر و تشکر کردند که زمینه اتصال این هنر به علم را فراهم نمودند.همچنین ایشان با توجه به استقبال هنرجویا در ابتدای مراسم از ایشان توجه حاضرین را به این موضوع جلب کردند که هنر جویان خانم نسبت به آقایان غلبه دارد و این نشان از آن دارد که این اراده ای توأم با حس مسئولیت است که خانمها میخواهند خود را ثابت کنند.

در این مرسام نیز از اساتید خوشنویسی کشور نیز تجلیل بعمل آمد.در پایان این مراسم با حضور مسئولین و اساتید خوشنویسی ایران اولین انجمن مستقل خوشنویسان کشور در دانشگاه افتتاح و در دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند رباط کریم آغاز به کار کرد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اتفاق روز شماره 232

اتفاق روز شماره 231

استقبال مردم از کالا برگ الکترونیکی در استان تهران / نوبت سوم فجرانه آغاز شد

دانش‌آموزان دبستان نورایمان شهرستان بهارستان محفل انس با قرآن کریم برپا کردند

برپایی محفل انس با قرآن دانش‌آموزی در 20 هزار مدرسه کشور

فرماندار شهریار: تعداد 1375 فروشگاه زنجیره ای و خرد در سطح شهرستان شهریار آمادگی ارائه خدمات سومین مرحله طرح فجرانه را دارند

مسئول مشارکتهای مردمی بهزیستی شهریار خبر داد؛ آمادگی بهزیستی شهریار برای دریافت زکات فطره

فرمانده سپاه سیدالشهدا: یکهزار یادواره شهدا در شهرستانهای استان تهران برگزار شده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران : افتتاح 4560 واحد نهضت ملی مسکن در اردیبهشت 1403

اتفاق روز شماره 230

زاکانی: حتی یک درخت در پارک قیطریه قطع نخواهد شد

زاکانی: جشن امام حسنی‌ها کاری بزرگ و ماندگار بود

اتفاق روز شماره 229

زاکانی: سال آینده وضعیت ترافیک پایتخت بهبود خواهد یافت

اتفاق روز شماره 228

سال آینده حرم حضرت عبدالعظیم حسنی به متروی خط6 متصل می شود

فرماندار رباط‌کریم فداکاری و ایثار را از شهدا یاد بگیریم

زاکانی: تهران را از معتاد متجاهر پاک می‌کنیم

پیام تبریک فرماندار شهرستان رباط کریم به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان

اتفاق روز شماره 227

رئیس دادگستری شهرستان رباط کریم: دستگاه قضایی در چارچوب قانون از هیچ کمکی برای آبادانی و توسعه شهرستان دریغ نخواهد کرد

اتفاق روز شماره 226

شهردار تهران رای خود را به صندوق انداخت

فرماندار شهریار: معتمدین شهری و نخبگان در دعوت مردم به مشارکت سهیم شوند

برگزاری جشن باشکوه نیمه شعبان و جشن ستارگان در دبستان نورایمان شهرستان بهارستان

اتفاق روز شماره 225

بازرسان و سربازرسان چشم بینا و گوش شنوای فرمانداری ها هستند

رئیس فراری شورای نسیم شهر دستگیر شد

مدیرکل امنیتی استانداری تهران: شرایط برگزاری فرآیند انتخابات در رباط‌کریم مطلوب است

اتفاق روز شماره 224

فرماندار شهریار: انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به جامعه هدف باید با شیوه های مبتکرانه صورت گیرد

سومین جلسه محاکمه اعضای شورای شهر نسیم شهر برگزار شد

فرماندار شهریار: نمایندگان فرماندار نقش موثری در سلامت انتخابات دارند

جلسه هماهنگی ستاد گرامیداشت اعیاد شعبانیه برگزار گردید

زاکانی: مردم اراده خود را پای صندوق رای به رخ دشمنان خواهند کشید

اتفاق روز شماره 223

حضور پرشور و خانوادگی مردم در 22 بهمن موجب ناکامی دشمن می شود

مردم شهریار با حضور در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن حماسه آفرینی کنند

حضور حماسی ملت ایران در راهپیمایی 22 بهمن و انتخابات 11اسفند موجب اقتدار نظام است

بازدید معاونت امنیتی و انتظامی استانداری تهران از سه پروژه عظیم شهرداری نسیم شهر

افتتاح طرح های عمرانی شهرستان بهارستان با حضور معاون استاندار تهران

راه اندازی و توسعه کارخانه های تولیدی در دولت‌ موجب رونق اقتصادی در کشور شده‌ است

52 طرح شاخص عمرانی در رباط کریم افتتاح شد

پیکرپاک شهید مدافع حرم سید علی حسینی در نسیم شهر تشییع شد

افتتاح دو پروژه عمرانی در نصیرشهر

افتتاح اورژانس شهرک صنعتی نصیرآباد رباط کریم در دهه فجر

عطر و بوی شهادت در نسیم شهر

توسعه شبکه آب / بهره برداری از مخزن 5هزار متر مکعبی در دهه فجر در شهرستان شهریار

شفافیت و صداقت، اولویت اصلی ستاد انتخابات شهرستان شهریار است

داوطلبان برای امیدآفرینی و مشارکت حداکثری مردم برنامه ریزی نمایند