آخرین مطالب

کلافگی شهروندان فینی استانها

کلافگی شهروندان فینی

  بزرگنمایی:
فین در فاصله ۹۵ کیلومتری از بندرعباس واقع شده و با دارا بودن فضای وسیعی از نخلستان های متراکم ، خیابان‌های عموماً عاری از بدنه ساختمانی به عنوان یکی از نمونه‌های نادر و واقعی باغ‌شهرست. اغلب اماکن در میان نخلستان‌ها احداث شده ، به‌طوری‌که خیابان‌ها و دسترسی‌های شهر به مثابه شبکه‌های ارتباطی یک پارک بزرگ مورد استفاده قرار دارد.

وجود 3 معدن از ویژگی های بارز این منطقه است اما طبق گزارش های ارسالی مردمی از وجود معادنی همچون سنگ آهن آک کهو (سمنگان) در مجاورت غرب شهرفین منجر به نارضایتی اهالی محله حسین آباد شده است. گرد و غبارهای ناشی از تردد ماشین های سنگین این شرکت مذکور به هنگام عبور از محله مشکلاتی را اعم از تخریب زیر ساخت ، آسفالت ها ، پل و..... برای ساکنین به بار آورده است. معدن سنگ آهن آک کهو (سمنگان) به جای آنکه زمینه اشتغالزایی را برای بومیان ایجاد نماید و منافعی را برای مردم منطقه داشته باشد ، سلامت انسان ها ، دام ها را به خطر انداخته و باعث نابودی اکوسیستم شده استعضو شورای شهر فین به نمایندگی از اهالی این منطقه ، در صدد بر آمد که با اطلاع رسانی مشکلات و دغدغه های ساکنین و  شهروندان بومی فین را به گوش مسئولین برساند تا در این راستا اقدامات اساسی صورت گیرد و حقوق شهروندان در قالب عمران و آبادانی شهر جزء اولویت مهم مسئولین سنگ معدن قرار گیرد.آنچه می خوانید ماحصل گفتگو حسین پاسلار عضو شورای شهر فین با خبرنگار دریای اندیشه است:در منطقه فین 3 معدن ، شهرک صنعتی ، بخش های مهمی نظیر : کشاورزی ( کشت گوجه ، باد مجان ، فلفل و... ) ، دامداری و چشمه آب آشامیدنی وجود دارد اما درایت ، هوشمندی  مدیران توانمندی را می طلبد که بتوانند در راستای نیازهای مردم سرمایه گذاری نمایند.

قریب به 15 سال است که معدن سنگ آهن در این منطقه احداث شده است ، این معدن در سمت غرب فین با نام (شرکت کانی کاوان سمنگان) و نزدیکی دشت کوران واقع شده است. (روستای کوران واقع در 70 کیلو متری بخش فین تابع شهرستان بندرعباس است). در این معدن بعد از برداشت سنگ آهن و انتقال آن در نزدیکی غرب فین ، عملیات دپو را انجام می دهند.کارخانه سنگ آهن ابتدا در روستای چاکرته (فین ) قرار داشت و بعد از آن بهداشت ایراد گرفت و مکان را به مجاورت شهر فین تغییر داده که عملیات دپو  را انجام میدهند.

زمانیکه باد شروع به وزیدن میکند، گرد و غبار ناشی از فعالیت های معادن سنگ آهن به سمت محله می آید که باید گفت بر اثر گرد و خاک رنگ مرغ ها و خروس ها هم تغییر کرده است  .

از آنجایی که در معدن سنگ آهن،  باسکول وجود ندارد، ماشین های شرکت مذکور بطور مداوم از طریق روستا در حال تردد هستند.( باسکول: نوعی ترازو بسیار بزرگ است که بطور ثابت در یک پی فوندانسیون بتنی قرار میگرد کامیون ها با بار و بدون بار روی این ترازو رفته تا بدین وسیله وزن باری که توسط آنها حمل میگردد، تعیین شود.) که در مدت زمان کوتاه زیر ساخت ها و راههای روستایی فین را از بین برده و رانندگان را  با خطرات جدی مواجه نموده است

با توجه به اینکه چشمه آبی در منطقه فین وجود دارد که انسان ها ، دام ها و حتی نخیلات از آن بهره می برند. متاسفانه شرکت کانی کاوان سمنگان پسماندهای تشکیل شده از معدن سنگ آهن را  روانه آب رودخانه میکند که با پیگیری های مستمر ، سازمان صنعت معدن و تجارت هرمزگان و اداره محیط زیست استان کارشناسانی به منطقه ما فرستادند، آنها اثرات آلودگی های ناشی از پسماندهای موجود در آب رودخانه را مورد بررسی قرار داده و بر گفته هایمان مهر تایید زدند.

قریب به یکسال پیگیر این موضوع بودیم و طی جلسات متعدد حدود 250 نفر از اهالی شهر فین استشهادیه محلی را امضا نمودند و همچنین بخش فین ، شورای غرب سمت فین ، دهیاران و.... بر در خواست های مردم را  تایید نمودند .

بهرحال خواست مردم بحق و قانونی است،به جای آنکه وجود معدن سنگ آهن در منطقه غرب فین منفعتی را برای اهالی بدنبال داشته باشد بالعکس به ضرر مردم منطقه شده است.

همانطوریکه اشاره کردم 3 معدن سنگ در این منطقه وجود دارد که با وجود این ثروت عظیم و سرمایه گذاران قوی جای این سوال است که  چرا برای ساکنین این منطقه بیمارستان 50 تخت خوابی احداث نمی کنند؟  که دیگر مردم آن منطقه مجبور نشود به دلیل کمبود مشکلات بهداشتی به مرکز استان مراجعه نمایند. البته با پیگیری ها زیاد از سمت ما ، دانشگاه علوم پزشکی سه پزشک برای درمان سرپایی بیماران به این منطقه اعزام کرد. اما بازهم جوابگوی نیاز بیماران نیست. بنده در خصوص مضررات و گرد و خاک های ناشی از سنگ معدن بر سلامت اهالی منطقه ، استشهادیه محلی برای رییس دانشگاه علوم پزشکی فرستادیم اما متاسفانه در این خصوص اقدام اساسی صورت نگرفت .

مشکلات زیادی اعم از آلایندگی ناشی از دپو پسماندهای معادن سنگ آهن در فضای آزاد ، عدم روشنایی در خیابانهای کمربندی (فین) ، تردد ماشین های سنگین و وجود گرد و خاک ناشی از آن ، نبودن بهداشت محیطی و ..... در این شهر  وجود دارد ، که منجربه نگرانی ساکنین بومی این منطقه شده است.

انتظار ما در وهله اول این است، معدن سنگ آهنی که در منطقه ی غرب فین مستقر می باشد و خاک آن به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر و یا اینکه در داخل کشور استفاده می شود. باید اهالی منطقه از منافع موجود در معادن سنگ آهن بهره لازم را ببرند و شخص سرمایه گذاری که در بخش معادن سنگ آهن مشغول به فعالیت هستند، فعالیت های عمرانی و آبادانی شهر ، آسفالت ، ساخت بیمارستان و.... را انجام دهند.

هم اکنون در سمت غرب فین راهها تخریب شده و اداره برق در این خصوص گفته است ما به هزینه ای بالغ بر 10 میلیارد تومان برای انتقال تیر برق به سمت جاده هایی که در حال تعمیر هست، احتیاج داریم. (کار فرما معدن آهن) هیچ گونه حماتی در این خصوص جهت رفاه حال شهروندان نداشته اند.

مسئولین باید شرایطی را فراهم نمایند که مردم ذی نفع باشند نه اینکه منفعت در انحصار یک عده ای خاص باشد ، اهالی منطقه فین از شورای شهر شاکی شدند که شاید  منفعتی برای شما بدنبال دارد که در این باب پیگیری نمی کنید.

ما از طریق بخشداری پیگیری لازم را انجام دادیم اما مسئولین معادن سنگ آهن حتی حاضر نیست حق مردم را بدهد.

برای مثال : این شخص مبلغی به ارزش یک میلیون یا پانصد هزار تومان به آموزش و پرورش این منطقه کمک می کند. بعد آموزش و پرورش این منطقه به عنوان خیر از آن یاد میکند. ما در خطاب به مردم میگوییم این شخص (مسئول سنگ آهن ) میلیاردها پول به اهالی این منطقه بدهکار است.

مسئول معادن سنگ آهن گفته است که ما 7 میلیارد تومان برای راههای روستایی هزینه کردم، اما بخشداری حرفهای ایشان را تکذیب کردند وگفت: این کارفرما حتی 40 میلیون تومان پول پیمانکار  را هم نداده است.با این تفاسیر کارفرما ( معدن سنگ آهن ) ، حتی خسارت های ناشی از  تردد ماشین های سنگین که منجر به تخریب پل در این منطقه شده را نمیدهد، ایشان باید حق مردم را در راستای عمران و آبادانی شهر ادا نمایند.

بهرحال وجود معدن آهن در منطقه حسین آباد ، نه تنها منفعتی را برای اهالی محل بدنبال ندارد ، بلکه اثرات زیانیار ناشی از گرد و خاک و پسماند بلکه جان آنها را با خطرات جدی مواجه کرده است. سر و صدای بومیان این منطقه در آمده است .رییس بخش فین دراین راستا همکاری های لازم را  با شورای شهر داشته اند و پیگیریها را به سمع و نظر استاندارهرمزگان رسانده و در ارتباط با معدن سنگ آهن با ایشان و حتی فرماندار سابق در این باره صحبت کردیم و مشکلات را بیان نمودیم.ما بارها در ارتباط با بحث معدن سنگ آهن پیگری های لازم را انجام داده ایم اما متاسفانه به نتیجه ای نرسیده ایم. معدن سنگ آهن منفعتی برای مردم این منطقه ندارد بلکه منجر به تخریب زیر ساخت ها شده است ،  اکنون ما درخواست مان را اعلام کرده ، لطفا به مشکلاتمان رسیدگی نمایید.البته  برای رفع مشکلات مطرح شده ، خدمت امام جمعه بندر عباس  مراجعه نمودیم.  به دلیل اینکه از رنج های مردم این منطقه با خبر بودند دغدغه ها و نگرانی های مردم را به ایشان منتقل نمودیم .مجددا از پیگیری دست بر نداشتیم و در تاریخ 6/8/98 با پیگیری و نامه نگاری به دفتر ریاست جمهوری ، مقام معظم رهبری ، قوه قضاییه و اخبار 20:30  و... انجام دادیم امیدواریم صدای مردم منطقه فین به گوش مسئولین مربوطه برسد و در این خصوص اقدام اساسی صورت گیرد .طی تماس تلفنی که خبرنگار دریای اندیشه با عضو هیئت رئیسه شرکت آک کهو ( سمنگان) جهت رفع دغدغه های ساکنین بومی این منطقه داشت.وی در پاسخ خبرنگار ما اینگونه  گفت: اگر در انجام فعالیتهای این کارخانه به هر جهت مشکلاتی وجود دارد که منجر به آسیب رسانی به محیط زیست ، سلامت انسانها و دام ها شده است و خساراتی را برای این منطقه ببار آورده،  برایم جای سوال است ، چرا تاکنون دستگاه های ذی ربط اقدام و یا اخطاریه در راستای این امر به ما نداده اند.تاکنون از سازمان تامین اجتماعی اخطاری مبنی بر آلایندگی محیط کارگری و یا از سازمان پزشک قانونی براساس مستندات که دال بر گرد و غبار معلق در فین که بر روی سلامت مردم اثر گذار می باشد و اینکه محیط زیست که به صورت پایشی آزمایشات خود را بر روی این کارخانه انجام می دهد. گزارشی مبنی بر عدم تعهدات این کارخانه به ما اعلام نکرده اند. اجاقی شیرمرد اظهار داشت : سال 1390 برنامه ریزی هایی بر اساس اعتبارات این کارخانه برای شهر فین انجام شده است ، اما بدلیل عدم رعایت اصول ایمنی این برنامه ها  از بین رفته است. با این وجود ما را مقصر این ماجرا می دادند.روزنامه دریای اندیشه طبق رسالت خود این حق را برای هیئت رئیسه سنگ آهن آک کهو (سمنگان) جهت پاسخگویی اذهان عمومی در راستای مطالب مذکور محفوظ اعلام میکند.

 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اتفاق روز شماره 236

استرداد اتباع غیرمجاز شهرستان رباط‌کریم به کشورشان

نخستین مرکز مهرخانواده در شهریار افتتاح شد

سینما فرهنگ رباط کریم افتتاح شد

کشف لوازم ممنوع از یک خودرو در شهریار

رتبه برتر ستاد برگزاری نماز جمعه بخش گلستان در بین 900 پایگاه نماز جمعه کشور

اتفاق روز شماره 235

اتفاق روز شماره 234

رباط کریم میزبان جشنواره تئاتر استان تهران

اتفاق روز شماره 233

وزیر کشور حکم شهردار نسیم شهر بهارستان را امضا کرد

زنگ سلامت در مدرسه نورایمان شهرستان بهارستان نواخته شد

اتفاق روز شماره 232

اتفاق روز شماره 231

استقبال مردم از کالا برگ الکترونیکی در استان تهران / نوبت سوم فجرانه آغاز شد

دانش‌آموزان دبستان نورایمان شهرستان بهارستان محفل انس با قرآن کریم برپا کردند

برپایی محفل انس با قرآن دانش‌آموزی در 20 هزار مدرسه کشور

فرماندار شهریار: تعداد 1375 فروشگاه زنجیره ای و خرد در سطح شهرستان شهریار آمادگی ارائه خدمات سومین مرحله طرح فجرانه را دارند

مسئول مشارکتهای مردمی بهزیستی شهریار خبر داد؛ آمادگی بهزیستی شهریار برای دریافت زکات فطره

فرمانده سپاه سیدالشهدا: یکهزار یادواره شهدا در شهرستانهای استان تهران برگزار شده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران : افتتاح 4560 واحد نهضت ملی مسکن در اردیبهشت 1403

اتفاق روز شماره 230

زاکانی: حتی یک درخت در پارک قیطریه قطع نخواهد شد

زاکانی: جشن امام حسنی‌ها کاری بزرگ و ماندگار بود

اتفاق روز شماره 229

زاکانی: سال آینده وضعیت ترافیک پایتخت بهبود خواهد یافت

اتفاق روز شماره 228

سال آینده حرم حضرت عبدالعظیم حسنی به متروی خط6 متصل می شود

فرماندار رباط‌کریم فداکاری و ایثار را از شهدا یاد بگیریم

زاکانی: تهران را از معتاد متجاهر پاک می‌کنیم

پیام تبریک فرماندار شهرستان رباط کریم به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان

اتفاق روز شماره 227

رئیس دادگستری شهرستان رباط کریم: دستگاه قضایی در چارچوب قانون از هیچ کمکی برای آبادانی و توسعه شهرستان دریغ نخواهد کرد

اتفاق روز شماره 226

شهردار تهران رای خود را به صندوق انداخت

فرماندار شهریار: معتمدین شهری و نخبگان در دعوت مردم به مشارکت سهیم شوند

برگزاری جشن باشکوه نیمه شعبان و جشن ستارگان در دبستان نورایمان شهرستان بهارستان

اتفاق روز شماره 225

بازرسان و سربازرسان چشم بینا و گوش شنوای فرمانداری ها هستند

رئیس فراری شورای نسیم شهر دستگیر شد

مدیرکل امنیتی استانداری تهران: شرایط برگزاری فرآیند انتخابات در رباط‌کریم مطلوب است

اتفاق روز شماره 224

فرماندار شهریار: انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به جامعه هدف باید با شیوه های مبتکرانه صورت گیرد

سومین جلسه محاکمه اعضای شورای شهر نسیم شهر برگزار شد

فرماندار شهریار: نمایندگان فرماندار نقش موثری در سلامت انتخابات دارند

جلسه هماهنگی ستاد گرامیداشت اعیاد شعبانیه برگزار گردید

زاکانی: مردم اراده خود را پای صندوق رای به رخ دشمنان خواهند کشید

اتفاق روز شماره 223

حضور پرشور و خانوادگی مردم در 22 بهمن موجب ناکامی دشمن می شود

مردم شهریار با حضور در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن حماسه آفرینی کنند