آخرین مطالب

بازار چین تاثیر تحریم‌های اقتصادی بر روسیه را کاهش نخواهد داد بین الملل

بازار چین تاثیر تحریم‌های اقتصادی بر روسیه را کاهش نخواهد داد

  بزرگنمایی:
روسیه و چین بسیاری از شراکت استراتژیک‌شان را به عنوان موازنه فشارهای خود با غرب در نظر می‌گیرند اما اتحادیه اروپا همچنان از نظر اقتصادی برای روسیه بسیار مهمتر از چین است و استرالیا هم به طور کلی تامین کننده اصلی مواد اولیه چین است.


به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از پایگاه استراتژیست استرالیا، هیچ چشم انداز واقع بینانه‌ای برای تبدیل شدن چین به بازار جایگزین اروپا برای روسیه در مواجهه با تحریم‌های تازه‌ای که صادرات این کشور را هدف قرار می‌دهد، وجود ندارد. همچنین روابط گرم بین ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه و شی جین پینگ رئیس‌جمهوری چین، از وابستگی مداوم چین به استرالیا برای تامین مواد خام نمی‌کاهد.

صادرات روسیه به اتحادیه اروپا و انگلیس بیش از یک سوم مجموع صادرات این کشور را شامل می‌شود در حالی که این رقم برای چین حدود 15 درصد است.

انرژی مهم‌ترین صادرات روسیه به اروپاست. روسیه 40 درصد از گاز و 27 درصد از نفت کشورهای اروپایی را تامین می‌کند. در حالی که روسیه حدود 70 درصد از نفت خود را به اروپا صادر می‌کند، چین تنها 18 درصد از نفت روسیه را وارد می‌کند.

در نتیجه دیدار پوتین و شی جی پینگ در حاشیه بازی‌های المپیک زمستانی 2022 پکن، دو کشور توافق کردند تا خط لوله دوم گازی از سیبری به چین کشیده شود و در دهه آینده 10 میلیارد متر مکعب گاز را به چین منتقل کند.

روسیه در حال حاضر 38 میلیارد متر مکعب گاز به طور سالیانه به چین صادر می‌کند این در حالی است که صادرات گاز روسیه به اروپا 5 برابر این رقم است. ظرفیت این خط لوله در حقیقت یک پنجم ظرفیت خط لوله نورد استریم 2 است که از دریای بالتیک به سمت آلمان کشیده شده است. این پروژه در حال حاضر تکمیل شده اما منتظر مجوز دولت آلمان برای بهره‌برداری است. اولاف شولتز صدراعظم آلمان در واکنش به اقدام روسیه در به رسمیت شناختن 2 منطقه جدایی طلب در شرق اوکراین، دستور داد تا صدور مجوز برای بهره‌برداری از این خط لوله متوقف شود.

آنتوان سیلوانوف وزیر امور مالی روسیه هفته گذشته اعلام کرد که روسیه در صورت اعمال تحریم‌ها، مسیر خطوط لوله گاز انتقالی این کشور به اروپا را تغییر خواهد داد این در حالی است که نه خط لوله دیگری وجود دارد و نه بازار جایگزین دیگری.

روابط اقتصادی روسیه با چین کمی با روابط اقتصادی چین با استرالیا متفاوت است هرچند که حجم آن هم بسیار کوچک‌تر است. روسیه مواد معدنی و خوراکی به چین می‌فروشد و در عوض آن کالاهای تولید شده این کشور را خریداری می‌کند. 95 درصد از صادرات روسیه و استرالیا به چین کالاهای ابتدایی یا مواد خام مانند آلومینیوم یا چوب هستند.

البته مورد استثنایی در این زمینه فروش تسلیحات روسیه به چین است هرچند که این بازار نیز به دلیل آنکه کشور چین در حال تبدیل شدن به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سلاح است، در حال کاهش است. با این حال صادرات چین به روسیه و استرالیا را به طور عمده تلفن همراه، رایانه، پوشاک و ماشین‌آلات تشکیل می‌دهد. اما هر دو بازار از نظر چین بازارهای بزرگی نیستند و جایگاه دوازدهم و سیزدهم از نظر مقاصد صادراتی را در اختیار دارند. براین اساس استرالیا تنها 2.1 درصد و روسیه حدود 2 درصد از کالاهای چینی را در سال وارد می‌کنند.

این در حالی است که استرالیا جایگاه به مراتب مهم‌تری را برای چین از نظر تامین مواد اولیه دارد و 6.6 درصد از مواد خام مورد نیاز این کشور را تامین می‌کند. در سال 2020، استرالیا بعد از ژاپن، کره جنوبی و آمریکا، چهارمین منبع تامین کننده مواد خام مورد نیاز چین بوده است در حالی که روسیه تنها 3.3 درصد از مواد خام مورد نیاز این کشور را تامین کرده و در جایگاه نهم قرار دارد.

فروش گاز استرالیا به چین همچنان ثابت مانده اما ژاپن با افزایش 7.1 درصدی صادرات گاز مایع به این کشور، جایگاه استرالیا را تصاحب کرده و در جایگاه اول صادرکنندگان LNG به چین ایستاده است. در هر صورت، هم روسیه و هم آمریکا در حال افزایش فروش گاز خود به چین هستند و به نظر می‌رسد رقابت بر سر سهم بیشتر از بازار در جریان باشد. در زمان فعلی، عرضه LNG در دنیا کم است و هر آنچه که به چین فروخته نشود، به سرعت در بازارهای دیگر به ویژه اروپا به فروش خواهد رسید.

روسیه همچنین یکی از تولیدکنندگان سنگ آهن است. گرچه این کشور بیشتر سنگ آهن تولید شده را در صنایع فولاد خود مصرف می‌کند اما صادراتی در حدود 2 میلیارد دلار دارد. همزمان تیم‌های اکتشاف چینی در منطقه سیبری در حال اکتشاف سنگ آهن هستند.

یک گزارش منتشر شده مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک در سال 2020 اعلام کرد که راه‌های تجاری روسیه و چین، توسعه یافته نیستند. در حالی طول مرزهای روسیه و چین در حدود چهار هزار کیلومتر است اما تنها چند خط آهن و 25 راه زمینی بین آنها فعال است. ابتکار یک کمربند یک جاده  اما در تلاش برای توسعه و به روز رسانی راه‌های ارتباطی 2 کشور است.

با وجودی که روسیه و چین هر دو عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا که توسط روسیه تاسیس شده، هستند اما همچنان تعرفه گمرکی بین 2 کشور کاهش نیافته است. همچنین تنها 1.6 درصد از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب شده در روسیه توسط سرمایه‌گذاران چینی است و در عوض اروپایی‌ها 25.4 درصد از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در روسیه را انجام می‌دهند. همچنین سهم انگلیس و آمریکا در سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در روسیه نیز به ترتیب 8.6 درصد و 6.4 درصد است. روسیه هم سهم ناچیز 0.4 درصدی از سرمایه‌گذاری در چین را در اختیار دارد. این رقم برای استرالیا هم 1.1 درصد است.

سند 5 هزار و 400 کلمه‌ای منتشر شده بعد از دیدار پوتین و شی جی پینگ، بیش از آنکه به مسائل اقتصادی توجه داشته باشد، متوجه همکاری‌های استراتژیک است. در این سند چین از سیستم چندجانبه‌ در تجارت بین‌الملل حمایت کرده و دو طرف از تحریم‌های یکجانبه و فراسرزمینی انتقاد کردند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اتفاق روز شماره 233

وزیر کشور حکم شهردار نسیم شهر بهارستان را امضا کرد

زنگ سلامت در مدرسه نورایمان شهرستان بهارستان نواخته شد

اتفاق روز شماره 232

اتفاق روز شماره 231

استقبال مردم از کالا برگ الکترونیکی در استان تهران / نوبت سوم فجرانه آغاز شد

دانش‌آموزان دبستان نورایمان شهرستان بهارستان محفل انس با قرآن کریم برپا کردند

برپایی محفل انس با قرآن دانش‌آموزی در 20 هزار مدرسه کشور

فرماندار شهریار: تعداد 1375 فروشگاه زنجیره ای و خرد در سطح شهرستان شهریار آمادگی ارائه خدمات سومین مرحله طرح فجرانه را دارند

مسئول مشارکتهای مردمی بهزیستی شهریار خبر داد؛ آمادگی بهزیستی شهریار برای دریافت زکات فطره

فرمانده سپاه سیدالشهدا: یکهزار یادواره شهدا در شهرستانهای استان تهران برگزار شده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران : افتتاح 4560 واحد نهضت ملی مسکن در اردیبهشت 1403

اتفاق روز شماره 230

زاکانی: حتی یک درخت در پارک قیطریه قطع نخواهد شد

زاکانی: جشن امام حسنی‌ها کاری بزرگ و ماندگار بود

اتفاق روز شماره 229

زاکانی: سال آینده وضعیت ترافیک پایتخت بهبود خواهد یافت

اتفاق روز شماره 228

سال آینده حرم حضرت عبدالعظیم حسنی به متروی خط6 متصل می شود

فرماندار رباط‌کریم فداکاری و ایثار را از شهدا یاد بگیریم

زاکانی: تهران را از معتاد متجاهر پاک می‌کنیم

پیام تبریک فرماندار شهرستان رباط کریم به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان

اتفاق روز شماره 227

رئیس دادگستری شهرستان رباط کریم: دستگاه قضایی در چارچوب قانون از هیچ کمکی برای آبادانی و توسعه شهرستان دریغ نخواهد کرد

اتفاق روز شماره 226

شهردار تهران رای خود را به صندوق انداخت

فرماندار شهریار: معتمدین شهری و نخبگان در دعوت مردم به مشارکت سهیم شوند

برگزاری جشن باشکوه نیمه شعبان و جشن ستارگان در دبستان نورایمان شهرستان بهارستان

اتفاق روز شماره 225

بازرسان و سربازرسان چشم بینا و گوش شنوای فرمانداری ها هستند

رئیس فراری شورای نسیم شهر دستگیر شد

مدیرکل امنیتی استانداری تهران: شرایط برگزاری فرآیند انتخابات در رباط‌کریم مطلوب است

اتفاق روز شماره 224

فرماندار شهریار: انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به جامعه هدف باید با شیوه های مبتکرانه صورت گیرد

سومین جلسه محاکمه اعضای شورای شهر نسیم شهر برگزار شد

فرماندار شهریار: نمایندگان فرماندار نقش موثری در سلامت انتخابات دارند

جلسه هماهنگی ستاد گرامیداشت اعیاد شعبانیه برگزار گردید

زاکانی: مردم اراده خود را پای صندوق رای به رخ دشمنان خواهند کشید

اتفاق روز شماره 223

حضور پرشور و خانوادگی مردم در 22 بهمن موجب ناکامی دشمن می شود

مردم شهریار با حضور در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن حماسه آفرینی کنند

حضور حماسی ملت ایران در راهپیمایی 22 بهمن و انتخابات 11اسفند موجب اقتدار نظام است

بازدید معاونت امنیتی و انتظامی استانداری تهران از سه پروژه عظیم شهرداری نسیم شهر

افتتاح طرح های عمرانی شهرستان بهارستان با حضور معاون استاندار تهران

راه اندازی و توسعه کارخانه های تولیدی در دولت‌ موجب رونق اقتصادی در کشور شده‌ است

52 طرح شاخص عمرانی در رباط کریم افتتاح شد

پیکرپاک شهید مدافع حرم سید علی حسینی در نسیم شهر تشییع شد

افتتاح دو پروژه عمرانی در نصیرشهر

افتتاح اورژانس شهرک صنعتی نصیرآباد رباط کریم در دهه فجر

عطر و بوی شهادت در نسیم شهر