آخرین مطالب

علی ضیا: ساخت «فرمول یک» مهم‌ترین کار زندگی من است فرهنگی

علی ضیا: ساخت «فرمول یک» مهم‌ترین کار زندگی من است

  بزرگنمایی:
مجری و تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «فرمول یک» اسامی ۱۰ چهره مردمی که به مرحله نهایی راه یافته‌اند اعلام کرد و گفت که پخش این برنامه شبانه از ۲۲ اسفند از شبکه یک آغاز می‌شود و تا لحظه سال تحویل ادامه دارد.

نشست خبری طرح انتخاب چهره مردمی سال 1400 با حضور سیدعلی ضیا تهیه‌کننده و مجری برنامه فرمول یک و خبرنگاران امروز یکشنبه هشتم اسفند در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد. 

علی ضیا در این جلسه با بیان این که برنامه‌ای خواستیم بسازیم که نمونه خارجی نداشته باشد، گفت: ذائقه و نگاه عالب مردم ممکن است از این طرح استقبال نکند و سختی ها و مشکلاتی پیش روی این برنامه است. چهره‌های مردمی که ما معرفی کردیم حاضر نشدند برای خود تبلیغ کنند. روحانی‌ای داشتیم که در فضای مجازی معروف بود. از او خواستم خود را معرفی کند اما او از ما دلخور شد و گفت هرگز این کار را نمی کنم.

وی افزود: آنجا متوجه شدم روحیه این چهره‌های مردمی چقدر با من متفاوت است. من اگر در جشنواره‌ای شرکت کنم به شما زنگ می‌زنم و می‌گویم می‌شود به من رای دهید و تبلیغ کنید ولی آن‌ها چنین کاری نمی‌کنند. نیاز داریم که همه کنار هم بایستیم و این آدم ها را به مردم بشناسانیم. چون لیاقت دیده شدن دارند. آقای نور الدین توسلی یک چوپان عزیز است. برای اولین بار هیچ‌یک از همکارانم نگفتند شبکه‌های دیگر چه مهمان‌هایی را آورده‌اند. این قدر همه خوشحال بودند که به شبکه‌های دیگر فکر نمی‌کردند. من فکر می‌کنم این مهم‌ترین کاری است که من می‌توانم در زندگی‌ام بکنم. این افراد چهره‌هایی هستند که برای ایران بی‌ادعا جنگیدند و دنبال دوربین و عکس نبودند. من باید از این افراد بخواهم که با مردم همکلام بشوند. البته ممکن است چهره مردمی در تلویزیون مورد استقبال بخشی از مردم قرار نگیرد، چون ذائقه‌ها به سمت دیگری رفته است اما در نهایت این اتفاق ارزش جنگیدن را دارد.

ضیا با اشاره به تیم تحقیق برنامه که برخی شان خبرنگاران سرویس‌های اجتماعی رسانه‌های تهران و شهرهای مختلف هستند تاکید کرد: همچنین از افرادی که در یک اقلیم می‌شناسیم پرس و جو می‌کنیم. بخشی از این 40 چهره را دعوت کرده‌ایم که به استودیو آمده‌اند و  حتی برخی کنار گذاشته شدند چون احساس کردیم با برخی نظرات ما متفاوت هستند.

این مجری درباره غیبت یک ساله‌اش در تلویزیون توضیح داد: من برای اولین بار است که یک سال از عید تا عید برنامه نداشتم، شاید به این دلیل است که پارسال پربیننده‌ترین برنامه تاریخ شبکه یک را داشتیم. البته خدا لطف کرده است و ما همیشه رکوردها را جا به جا کرده‌ایم.

وی درباره نقش زنان در این طرح یادآور شد: در سه سال گذشته از میان 11 نفر که اعلام شدند پنج نفر خانم بودند و این نشان می‌دهد زنان سرزمین ما وقتی پای کشورشان می‌رسد محدودیت‌ها را کنار می‌گذارند.

این برنامه‌ساز درباره برنامه تحویل سال خود نیز تاکید کرد: برنامه تحویل سال از 22 اسفند شروع می‌شود که بعد از پخش سریال خواهد بود. در کنار چهره‌های مردمی هنرمندان و خوانندگان هم حضور خواهند داشت. هنرمندانی هم که در کنار ما حضور دارند به دلیل فعالیت‌هایی است که در این سال داشته‌اند. مثلاً انتخاب گلاره عباسی در این پروسه به خاطر این بود که سوینا را برای نابینایان پیگیری کرد.

ضیا با اعلام این خبر که حدودا 28 ساعت برنامه در طول هفت شب خواهیم داشت بیان کرد: راجع به اجرای خودم در سال 1401 چیزی نمی دانم. مدیر شبکه یک نظرشان این است که همین موضوع چهره های مردمی را پیش ببریم و برنامه اجتماعی بسازیم. من احساس می کنم باید وارد فضای دیگری شویم. قرار است در هفته جاری با هم صحبت  کنیم. هر اتفاقی بیفتد بعد از عید فطر خواهد بود و فرصتی یک ماهه را برای طرح و معاشرت در شبکه یک داریم. 

مثل همه مردم عصبانی می‌شوم

تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «فرمول یک» در پاسخ به این سوال که واکنش شما به اخبار نامطلوب اختلاس و دزدی چیست اظهار داشت: چند سال پیش یکی از مهمان ها داشت صحبت می کرد؛ من این قدر ناراحت شدم که بلند شدم و حرف های عجیب و غریب زدم که قابل پخش نبود. من هم مثل همه مردم عصبانی می‌شوم. اما الان به این نکته فکر می کنم که چه کاری می شود کرد. با گسترش این آدم‌ها و معرفی‌شان شاید خوبی از بدی تمیز داده شود. در محله ها همیشه یک بزرگتر داشتیم که  الگو بود. الان انگار بزرگترها را نمی‌بینیم. یک راه حل این است که آدم خوب‌ها را به عنوان الگو ببینیم. اگر فقط آدم بدها را ببینیم، ناامید می‌شویم. 

علی ضیا در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره احتمال تکرار ماجرای جشنواره فیلم فجر و اخلال در نتیجه آرامی مردمی توضیح داد: ممکن است این قضیه برای ما هم اتفاق بیفتد. به خاطر همین مساله امروز ساز و کار رای گیری را اعلام نمی کنیم. تا به یقین نرسیم که این ساز و کار درست است به سراغش نمی رویم. چون ممکن است سایتی را اعلام کنیم که هک شود. اگر احساس کنیم خللی در رای مردم ایجاد خواهد شد حتما آن بستر را حذف می کنیم. در این حالت هر  ده نفر را برنده اعلام می‌کنیم. حتی در اولین سالی که برنامه اجرا شد، همه تندیس‌ها  شبیه هم بود. 

وی به دیگر سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر این که آیا ممنوعیتی برای حضور شما در شبکه نمایش خانگی وجود دارد گفت: من امسال دیداری با عزیزانم در شبکه نمایش خانگی نداشتم. چند سال پیش یک بار درباره ساخت برنامه ای صحبت کردم. برنامه سازی کار و شغل من است و ممکن است در هر فضایی در کشورم برنامه سازی کنم. اما تلویزیون را به عنوان خانه ام انتخاب می کنم. چون اجرا در تلویزیون حال دیگری دارد. امیدوارم تا جان دارد در تلویزیون اجرا کنم. 

از من نخواهید اشتباه نکنم

وی در پاسخ به سوالی درباره تغییر ذائقه مردم در تلویزیون توضیح داد: خیلی اتفاقات افتاده است که ذائقه مردم متفاوت شده است. حتی می‌شود مشکلات اقتصادی را به عنوان معیاری آورد که ذائقه‌ها را تغییر داده است. رسانه‌های زیادی هم الان در حال کار هستند. نمی شود گفت مجریان تلویزیون تاثیر داشتند اما اینستاگرام موثر نبوده است. اصلاً نمی‌توان اینها را جدا جدا بررسی کرد 

ضیا افزود: ممکن است من هم در برنامه سازی اشتباه کردم باشم؛ از من نخواهید اشتباه نکنم چون برنامه‌سازم و ممکن است باز اشتباه کنم. من معصوم نیستم و در برنامه سازی و معرفی سوژه و مدل حرف زدن  اشتباه می‌کنم. اما تلاش می‌کنم اشتباه نکنم. امیدوارم اگر هم اشتباه کردم بتوانم عذرخواهی کنم. خلاصه اینکه این بلاها را من مجری سر مردم درنیاورده‌ام.  مشکلاتی در جامعه هست که باعث می‌شود ذائقه مردم تغییر کند.

وی درباره بودجه امسال برنامه گفت: ما در همین حال حاضر اسپانسر نداریم و باید هزینه‌ها را مدیریت کنیم. بخشی از کارهایی که کرده‌ایم تهاتری انجام شده و هنر من باید این باشد که نسبت به هزینه‌ها مدیریت داشته باشم. با این حال برنامه‌های فرمول یک با اختلاف نسبت به برنامه‌های که همگن با آن‌ها اسمش شنیده می‌شود برآورد کمتری داشته است.

تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «فرمول یک» درباره علت غیبت گلاره عباسی به عنوان سخنگوی هیات انتخاب و حضور تلفنی وی در نشست گفت: خانم عباسی امروز صبح حالشان بد شد و مشکوک به کرونا هستند. ایشان کرونای دلتا را گذراندند. الان صدایشان ملتهب بود و به همین جهت در نشست شرکت نکردند. 

متن کامل بیانیه هیأت انتخاب «چهره مردمی» سال 1400

ما در طرح چهره‌ی مردمی ایران شنوای روایت‌هایی به وسعت ایران از مردمی بودیم که برای مردم این سرزمین از هیچ تلاشی فروگذار نکردند و ذره‌ذره از وجودشان را برای ارتقای فرهنگ ایران به‌کار بستند. از کسانی که جان خود را به‌خطر می‌اندازنند تا جان هموطنانشان را نجات دهند تا پزشکان و پرستارانی که در دوران کرونا  در مواجهه با خطر از پای ننشستند، از کسانی که خود را وقف کودکان بیمار یا نیازمند می‌کنند تا کسانی که برای حفاظت از محیط زیست از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند. کسانی که همگی از جنس ما هستند و گره‌ای از کار مردم باز می‌کنند. دوربین بسیاری از رسانه‌ها به تصاویر این افراد بدهکارند و حالا زمان آن فرارسیده که دوربین‌ها را به سمت آن‌ها بچرخانیم. کار خیر و خدمت به هم‌نوع قابل ارزش‌گذاری نیست اما ما برای ساده‌شدن فرایند انتخاب این مسئولیت خطیر را پذیرفتیم. هیات انتخاب برنامه‌ی فرمول یک با حضور جمعی از فعالین فرهنگ، هنر، ورزش و سیاست پس از بحث و جمع‌بندی فراوان فعالیت ده نفر از چهره‌های مردمی را شایسته‌ی حضور در مرحله‌ی نهایی چهره‌ی مردمی ایران می‌داند. من، گلاره عباسی به‌نمایندگی از افراد حاضر در هیات انتخاب برنامه‌ی فرمول یک اسامی این ده نفر را به‌ترتیب حروف الفبا برای شما قرائت می‌کنم:

اکبر رجبی
موسس مجموعه‌ی «طلوع بی‌نشان‌ها» که نزدیک به دو دهه است فعالیت‌های خیرخواهانه‌ی زیادی برای اقشار آسیب‌دیده ازجمله بی‌خانمان‌ها انجام داده است. او و همکارانش حامی تخصصی افراد درگیر با معضل اعتیاد و کارتن‌خوابی هستند. آن‌ها علاوه بر کمک و درمان به بازگرداندن موثر این افراد به‌جامعه با تاثیر نگرش و یادآوری مسوولیت‌های فردی نسبت به آسیب‌دیدگان اجتماعی و مسئله‌ی بی‌خانمانی پایگاهی برای حضور آگاهانه‌ی افراد جامعه ایجاد کرده‌اند.

رقیه رحمانی
زن غیوری از ایران‌زمین که در جدال مرگ‌بار با آتش، 6 روز به دل ارتفاعات نارک زد تا از طبیعت بکر استان کهگیلویه و بویراحمد در برابر زبانه‌های آتش محافظت کند. او از سال 96 به‌طور جدی با انجمن سبزگامان گچساران همکاری جدی داشته است و در این راستا فعالیت‌هایی براساس برنامه‌ریزی‌های مشخص انجام داده است. به‌طور مثال کاشت نهال در ذخیره‌گاهی به وسعت چهارده هکتار در امام زاده جعفر شهرستان گچساران یکی از اقدامات گسترده او و همراهانش است. او سال‌هاست در مهار آتش‌سوزی‌ها در ارتفاعات شرکت می‌کند.

سروش صلواتیان
پسر طبیعت‌گردی که نزدیک به پنج سال است در حوالی تالاب جازموریان زندگی می‌کند و برای کودکان این منطقه شناسنامه می‌گیرد و مدرسه‌سازی انجام می‌دهد. او هم‌چنین فعالیت‌های خیرخواهانه‌ی زیادی در استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان انجام می‌دهد. برای مناطق کم‌برخوردار دستشویی می‌سازد و به‌ارتقای بهداشت در این مناطق کمک کند.

عباس عربی
سردار خون و صلح است. کسی که تابه‌حال باعث رضایت‌گیری از صدها خانواده شده است. او تابه‌حال 257 نفر را از چوبه‌ی دار نجات داده و هم‌چنین بیش از 5 هزار درگیری و نزاع قومی و قبیله‌ای را حل‌وفصل کرده. او هرسال برای عروس و دامادهای بی‌بضاعت در ایام محرم و رمضان جهیزیه تهیه می‌کند و به حدود 300 خانوار بی‌بضاعت و یتیم مواد غذایی کمک می‌کند. سازمان صلح جهانی به‌او دکترای افتخاری اهدا کرده است.

حسنه عفراوی
زن عرب خوزستانی که یک تنه در برابر مشکلات معیشتی در استان خوزستان قد علم کرده است و تابه‌الان برای بیش از 800 نفر در منطقه‌ی هور اشتغال‌زایی انجام داده. او پس از از آن‌که در 14 سالگی به‌شکل سنتی ازدواج کرد و صاحب یک فرزند بود، طلاق گرفت. او تا 21 سالگی کاملاً بی‌سواد بود اما ازطریق نهضت سوادآموزی متوجه استعداد خودش شد و درحال حاضر استاد دانشگاه است. او هم‌چنین پنج جلد کتاب چاپ کرده است و تمرکز اصلی او روی تنش هورالعظیم است.

امید قبادی
پزشک متخصصی که سال‌هاست تمرکزش را برروی ترویج فرهنگ اهدای عضو در کشور گذاشته است و آمار اهدای عضو در کشور را چندبرابر کرده است. او مسئول آموزش تیم رضایت‌گیری برای اهدای عضو است. تاکنون بیش از هزار و پانصد رضایت‌گیری از خانواده‌ها برای اهدای عضو را در کارنامه‌اش دارد. او فعالیت‌اش برای رضایت‌گیری از خانواده‌ها را از سال 1383 اغاز کرده است. سال 1384 آمار رضایت اهدای عضو در ایران پنج درصد بود ولی امروزه با تلاش او و سفیران اهدای عضو این آمار به هفتاد درصد رسیده است

ثریا مطهرنیا
معلم نمونه‌ی کردستانی که تمام توانش را وقف دانش‌آموزان بیمار و بی‌بضاعت منطقه کرده است و شهرت کارش جهانی شده و حالا نامزد دریافت بهترین معلم دنیاست. نزدیک به سی سال پیش همزمان با ورودش به مدارسی در روستاهای دورافتاده‌ی بیجار، با کودکانی روبرو شد که به خاطر فقر با رنجی ناگفتنی دست‌وپنجه نرم می‌کردند. او به آموزش اکتفا نکرد و همچون مادری دلسوز، عشق بی‌کران خود را نثار این دانش‌آموزان کرد، دانش‌آموزانی که امروز شمارشان از هزار نفر گذر کرده است.

حسین موسوی
روحانی مسجد شهر واوان که سال‌هاست در این منطقه به فعالیت‌های عام‌المنفعه می‌پردازد و برای جوانان کارآفرینی می‌کند. سید حسین موسوی در زمینه‌های مختلف به‌خصوص اشتغال‌زایی برای جوانان به مردم خدمت‌رسانی کرده است. او همچنین در دوران کرونا با کمک ورزشکاران ملی‌پوش 60 هزار وعده غذای گرم در ماه رمضان برای محرومان فراهم کرده است. در زمینه فرهنگی در تدوین کتاب و پویش کتاب خوانی فعالیت کرده است. از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به کاشت چندهزار نهالی زیتون، جمع‌آوری پسماندهای قابل بازیافت، کمک‌رسانی در زلزله کرمانشاه، تاسیس فروشگاه خانه‌ی مهر و تولیدات ملی، تاسیس واحد دامداری و پرورش مرغ و بوقلمون در جهت اشتغال‌زایی و تاسیس باشگاه ورزشی می‌توان اشاره کرد.

نقی میرزایی
نیکوکار قزوینی که سال‌هاست تمام توان خود را به‌کار بسته تا خیریه‌ای به‌نام بنیان ازدواج را تاسیس کند. او تاکنون برای یازده هزارتا دختر جهیزیه کامل تهیه کرده که از این بین به سه هزار نفر وام برای کمک هزینه ازدواج داده است.

شرمین نادری
نویسنده و تصویرگر حوزه‌ی کودک و نوجوان که در مناطق محروم سیستان و بلوچستان به تجهیز کتابخانه و ترویج فرهنگ کتابخوانی می‌پذیرد. درجهت ادای مسئولیت اجتماعی به تجهیز و ساخت کتابخانه‌ها و مدارس در سیستان و بلوچستان کمک می‌کند و برای استارتاپ روستاتیش و جهت کمک به توسعه روستایی و همراهی با فروش محصولات روستایی قصه‌های روستایی می‌نویسد و می‌خواند. در ضمن مجموعه‌ای شش‌جلدی از کتاب‌های تاریخی برای کودک و نوجوان در نشر هوپا و کتاب مرگامرگی را در نشر بان در انتظار چاپ دارد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

رباط کریم میزبان جشنواره تئاتر استان تهران

اتفاق روز شماره 233

وزیر کشور حکم شهردار نسیم شهر بهارستان را امضا کرد

زنگ سلامت در مدرسه نورایمان شهرستان بهارستان نواخته شد

اتفاق روز شماره 232

اتفاق روز شماره 231

استقبال مردم از کالا برگ الکترونیکی در استان تهران / نوبت سوم فجرانه آغاز شد

دانش‌آموزان دبستان نورایمان شهرستان بهارستان محفل انس با قرآن کریم برپا کردند

برپایی محفل انس با قرآن دانش‌آموزی در 20 هزار مدرسه کشور

فرماندار شهریار: تعداد 1375 فروشگاه زنجیره ای و خرد در سطح شهرستان شهریار آمادگی ارائه خدمات سومین مرحله طرح فجرانه را دارند

مسئول مشارکتهای مردمی بهزیستی شهریار خبر داد؛ آمادگی بهزیستی شهریار برای دریافت زکات فطره

فرمانده سپاه سیدالشهدا: یکهزار یادواره شهدا در شهرستانهای استان تهران برگزار شده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران : افتتاح 4560 واحد نهضت ملی مسکن در اردیبهشت 1403

اتفاق روز شماره 230

زاکانی: حتی یک درخت در پارک قیطریه قطع نخواهد شد

زاکانی: جشن امام حسنی‌ها کاری بزرگ و ماندگار بود

اتفاق روز شماره 229

زاکانی: سال آینده وضعیت ترافیک پایتخت بهبود خواهد یافت

اتفاق روز شماره 228

سال آینده حرم حضرت عبدالعظیم حسنی به متروی خط6 متصل می شود

فرماندار رباط‌کریم فداکاری و ایثار را از شهدا یاد بگیریم

زاکانی: تهران را از معتاد متجاهر پاک می‌کنیم

پیام تبریک فرماندار شهرستان رباط کریم به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان

اتفاق روز شماره 227

رئیس دادگستری شهرستان رباط کریم: دستگاه قضایی در چارچوب قانون از هیچ کمکی برای آبادانی و توسعه شهرستان دریغ نخواهد کرد

اتفاق روز شماره 226

شهردار تهران رای خود را به صندوق انداخت

فرماندار شهریار: معتمدین شهری و نخبگان در دعوت مردم به مشارکت سهیم شوند

برگزاری جشن باشکوه نیمه شعبان و جشن ستارگان در دبستان نورایمان شهرستان بهارستان

اتفاق روز شماره 225

بازرسان و سربازرسان چشم بینا و گوش شنوای فرمانداری ها هستند

رئیس فراری شورای نسیم شهر دستگیر شد

مدیرکل امنیتی استانداری تهران: شرایط برگزاری فرآیند انتخابات در رباط‌کریم مطلوب است

اتفاق روز شماره 224

فرماندار شهریار: انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به جامعه هدف باید با شیوه های مبتکرانه صورت گیرد

سومین جلسه محاکمه اعضای شورای شهر نسیم شهر برگزار شد

فرماندار شهریار: نمایندگان فرماندار نقش موثری در سلامت انتخابات دارند

جلسه هماهنگی ستاد گرامیداشت اعیاد شعبانیه برگزار گردید

زاکانی: مردم اراده خود را پای صندوق رای به رخ دشمنان خواهند کشید

اتفاق روز شماره 223

حضور پرشور و خانوادگی مردم در 22 بهمن موجب ناکامی دشمن می شود

مردم شهریار با حضور در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن حماسه آفرینی کنند

حضور حماسی ملت ایران در راهپیمایی 22 بهمن و انتخابات 11اسفند موجب اقتدار نظام است

بازدید معاونت امنیتی و انتظامی استانداری تهران از سه پروژه عظیم شهرداری نسیم شهر

افتتاح طرح های عمرانی شهرستان بهارستان با حضور معاون استاندار تهران

راه اندازی و توسعه کارخانه های تولیدی در دولت‌ موجب رونق اقتصادی در کشور شده‌ است

52 طرح شاخص عمرانی در رباط کریم افتتاح شد

پیکرپاک شهید مدافع حرم سید علی حسینی در نسیم شهر تشییع شد

افتتاح دو پروژه عمرانی در نصیرشهر

افتتاح اورژانس شهرک صنعتی نصیرآباد رباط کریم در دهه فجر