آخرین مطالب

نمایشگاه «ایگو» مساله تکثیر؛ چرخه بی‌آغاز و پایان زایش فرهنگی

نمایشگاه «ایگو» مساله تکثیر؛ چرخه بی‌آغاز و پایان زایش

  بزرگنمایی:
زهرا حبیبی خسرو شاهی درباره نمایشگاه «ایگو» گفت: اندیشه‌ام را به واژه تولید مثل و تکثیر موجودی همسان در چرخه‌ای بی آغاز و پایان معطوف کردم که محتوایی پر از ابهام و تردید دارد و با خلق این مجموعه و ارائه آن به صورت چیدمان به مساله تکثیر افسار گسیخته و مصرف گرایی اشاره داشتم.

زهرا حبیبی خسرو شاهی درباره نمایشگاه «ایگو» گفت: عنوان نمایشگاه ترکیبی از کلمه egg و ego است.تعداد 722 قطعه که شامل دو قطعه سرامیکی در ابعاد بزرگ  123 قطعه سرامیکی بارکددار و بقیه  چیدمان با متریال پوسته تخم مرغ ساخته شده اند.در واقع با خلق این مجموعه و ارائه آن به صورت چیدمان به مساله زایش ، تکثیر افسار گسیخته و مصرف گرایی اشاره کردم.

حبیبی خسرو شاهی با اشاره به ایده شکل گیری این چیدمان گفت: زمانی که هشت ساله بودم یکی از اقوام مرغداری بزرگی داشت که من هر از گاهی به آن جا می رفتم و به نوعی در دنیای کودکانه ام، تجمع مرغ ها و سر و صدای شان من را به یاد جمعیت های انسانی می انداخت.

او افزود: پس از سال ها به مساله تکثیر مثل و زایش و حتی تولید اندیشه فکر می کنم؛ واژه تولید مثل و تکثیر موجودی همسان اندیشه‌ام را به چرخه‌ای بی آغاز و پایان معطوف می‌کند که محتوایی پر از ابهام و تردید دارد. موجودات زنده‌ای که از نظر ظاهری شبیه جمعیت ساکن درآن بوده و انگار که محصول تکثیر قالب‌هایی یکسان هستند و طی فرآیندی به فرم هایی متحد الشکل بدل می‌شوند که بسته به شرایط و گاه جبر جغرافیایی، زمانی را صرف زیستن می‌کنند.

حبیبی درباره چرایی خلق این مجموعه با سرامیک گفت: پروسه خلق اثر با متریال سرامیک با موضوع این چیدمان که به نوعی تکثیر بود، ارتباط و هماهنگی خاصی دارد.

این هنرمند گفت: کار با متریال سرامیک بسیار دشوار است و برای رسیدن به یک محصول سرامیکی، هنرمند باید پروسه سخت و طولانی ای را طی کند. من با توجه به بیماری که دارم و کار سخت و قرار گرفتن در فضای کارگاهی برایم مناسب نیست اما هرگز کوتاه نیامدم و درتمام این سال ها به صورت مستمر کار کرده ام. 

حبیبی با اشاره مشکلاتی که علاقه مندان رشته سرامیک با آن مواجه هستند، گفت: متاسفانه در دانشگاه واحد های درسی به شکلی ارائه می شود که بیشتر بر روی آموزش تکنیک تاکید  می کنند و خروجی رشته سرامیک از دانشگاه ها تولیدکننده یا صنعتگر خواهد بود.

جواد آقاجانی منتقد و رییس دانشکده هنر دانشگاه علم و هنر یزد درباره نمایشگاه «ایگو» گفت: ذهن مخاطب نمایشگاه «ایگو»، پس از عبور از فرم های تخم‌ مرغی به دنبال کشف نشانه ها، نمادها و مفاهیم نهفته در اثر می شود. ممکن است مخاطب آثار هنرمند در ابتدا به یاد مفاهیم  اسطوره ای بیفتد؛ زیرا که تخم مرغ یکی از عناصر اصلی و مشترک اساطیر در جهان است. این عنصر تقریبا در بین اساطیر مختلف حضوری مشترک دارد. به خصوص در جغرافیای منطقه آسیا و جنوب شرق آسیا حضوری پررنگ دارد. جایی که این عنصر اساس زایش و خلقت معرفی می شود. تخم مرغ کیهانی که با دونیم شدن زمین و آسمان را شکل می دهد. محفلی است برای رشد جنین و شکل گیری تمدن.

 او افزود: عدد 123 که نشانه ای از میزان تولد در یک ساعت است نیز پیام زایندگی با خود به همراه دارد. نطفه ای حاصل از آمیزش و لذت، دو نیروی مذکر و مونث داخل پوسته ای سفت و محکم  زندان رشد و نمو می ‌کند. بشر در محبس درون به رشد و تعالی می رسد. سیاه‌‍ چاله ای که می تواند نشانه ای از کائوس (بی نظمی) ابتدایی در حال ایجاد (جهان) نظم باشد. تخم مرغ آن قدر جای تفسیر و بحث دارد که مخاطب آثار «ایگو» می تواند مفهوم آن را در درون خود نیز جستجو کند. هر مخاطبی با هر زاویه نگاهی می تواند هنرمند، اثر و گاهی خود را در اثر کشف کند.

امیر وارسته منتقد هنری گفت: چیدمان زهرا حبیبی سرشار از نشانه است و بیش از این که مخاطب را مشغول نامگذاری خود کند، انبوهی از مشغولیت و سرگرمی را در معرض دید بیننده‌ جستجوگر خود قرار می‌دهد؛ از این رو اگر از اشارات هنرمند به نظریات فروید با تاکید بر بخش سازمان‌یافته ساختار روانی انسان و دنیای بیرونی‌اش عبور کنیم، به سهولت می‌توان گفتگوهای تصویری رقصان در اثر را مشاهده کرد.

 او افزود: بروز و ظهور دو پوسته بیرونی برای تخم‌ها، اولی عینی و با استفاده از آبژکتیوهای مصرفی و گونه دوم احجام مشابهی با تکنیک سفال؛ که تقابل مسیر نزول در نگاه نخست و برخواستگی را بر دیگرانِ آنها تلقیح کرده است.  فروشی بودن احجام به مبلغی ناچیز که نشان از هبوط آفرینشیِ تخم مرغ ها دارد. 

 این منتقد ادامه داد: مارپیچ‌های سیاهچاله گونه‌ای که بیش از هر چیزی یادآور نظریه‌ الیزابت نوئل نویمان است که با عنوان مارپیچ سکوت مطرح می شود و نشان از یک انحطاط دارد، حال اینکه این انحطاط به دلیل عادی سازی موضوعات عمومی و نادرست حادث می‌ شود و حتی آگاهی تعداد محدودی از آدم‌ها این نادرستی‌ها، به سبب سکوت‌شان کمک به نهادینه شدن همان مفروضات غلط می کند. 

 وارسته در بخش پایانی سخنانش گفت: ده ها نشانه‌ تصویری و ترکیبی دیگر، از بارکدها و تعداد تخم‌مرغ‌ها تا آیینه‌ زیرین که فارغ از تحلیل عینی هر کدام، تاکید زهرا حبیبی بر سراشیبی سقوط در تکثیر سوژه‌ها برای بهره‌مندی در مصرف را راهبری می‌کنند. این یک نمایش اکسپرسیو از نمایشنامه رئال نظام‌های سرمایه‌داری و خط تولید برده‌ها در دنیای معاصر است. باید منتظر ماند تا عصیان یکی از این تخم‌ها را که باروری خودخواسته‌ای داشته‌است را در گوشه‌ای از خانه‌ یک مجموعه‌دار ببینیم تا به چشم‌اندازی از آزادی و مارپیچ‌های سفیدش همراه با تَرَک‌های هیولای سیاهچاله‌ی کاپیتالیسم، امید ببندیم.

زهرا حبیبی خسرو شاهی، متولد 1360 تنکابن وکارشناس صنایع دستی گرایش سرامیک از دانشگاه هنر تبریز است. او فعالیت هنری خود را از سال 1380 آغاز کرده و از سال 1385 تمرکز خود را روی سرامیک گذاشته است. او عضو انجمن سرامیک ایران و انجمن هنرمندان کانادا و موسسه هنرهای تجسمی است. او تاکنون دوره های آموزشی و ورکشاپ های گروهی و انفرادی در استودیوی شخصی اش برگزاری کرده و از سال 1398 با رزیدنسی راه و تبادل هنرمند  همکاری دارد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اتفاق روز شماره 232

اتفاق روز شماره 231

استقبال مردم از کالا برگ الکترونیکی در استان تهران / نوبت سوم فجرانه آغاز شد

دانش‌آموزان دبستان نورایمان شهرستان بهارستان محفل انس با قرآن کریم برپا کردند

برپایی محفل انس با قرآن دانش‌آموزی در 20 هزار مدرسه کشور

فرماندار شهریار: تعداد 1375 فروشگاه زنجیره ای و خرد در سطح شهرستان شهریار آمادگی ارائه خدمات سومین مرحله طرح فجرانه را دارند

مسئول مشارکتهای مردمی بهزیستی شهریار خبر داد؛ آمادگی بهزیستی شهریار برای دریافت زکات فطره

فرمانده سپاه سیدالشهدا: یکهزار یادواره شهدا در شهرستانهای استان تهران برگزار شده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران : افتتاح 4560 واحد نهضت ملی مسکن در اردیبهشت 1403

اتفاق روز شماره 230

زاکانی: حتی یک درخت در پارک قیطریه قطع نخواهد شد

زاکانی: جشن امام حسنی‌ها کاری بزرگ و ماندگار بود

اتفاق روز شماره 229

زاکانی: سال آینده وضعیت ترافیک پایتخت بهبود خواهد یافت

اتفاق روز شماره 228

سال آینده حرم حضرت عبدالعظیم حسنی به متروی خط6 متصل می شود

فرماندار رباط‌کریم فداکاری و ایثار را از شهدا یاد بگیریم

زاکانی: تهران را از معتاد متجاهر پاک می‌کنیم

پیام تبریک فرماندار شهرستان رباط کریم به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان

اتفاق روز شماره 227

رئیس دادگستری شهرستان رباط کریم: دستگاه قضایی در چارچوب قانون از هیچ کمکی برای آبادانی و توسعه شهرستان دریغ نخواهد کرد

اتفاق روز شماره 226

شهردار تهران رای خود را به صندوق انداخت

فرماندار شهریار: معتمدین شهری و نخبگان در دعوت مردم به مشارکت سهیم شوند

برگزاری جشن باشکوه نیمه شعبان و جشن ستارگان در دبستان نورایمان شهرستان بهارستان

اتفاق روز شماره 225

بازرسان و سربازرسان چشم بینا و گوش شنوای فرمانداری ها هستند

رئیس فراری شورای نسیم شهر دستگیر شد

مدیرکل امنیتی استانداری تهران: شرایط برگزاری فرآیند انتخابات در رباط‌کریم مطلوب است

اتفاق روز شماره 224

فرماندار شهریار: انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به جامعه هدف باید با شیوه های مبتکرانه صورت گیرد

سومین جلسه محاکمه اعضای شورای شهر نسیم شهر برگزار شد

فرماندار شهریار: نمایندگان فرماندار نقش موثری در سلامت انتخابات دارند

جلسه هماهنگی ستاد گرامیداشت اعیاد شعبانیه برگزار گردید

زاکانی: مردم اراده خود را پای صندوق رای به رخ دشمنان خواهند کشید

اتفاق روز شماره 223

حضور پرشور و خانوادگی مردم در 22 بهمن موجب ناکامی دشمن می شود

مردم شهریار با حضور در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن حماسه آفرینی کنند

حضور حماسی ملت ایران در راهپیمایی 22 بهمن و انتخابات 11اسفند موجب اقتدار نظام است

بازدید معاونت امنیتی و انتظامی استانداری تهران از سه پروژه عظیم شهرداری نسیم شهر

افتتاح طرح های عمرانی شهرستان بهارستان با حضور معاون استاندار تهران

راه اندازی و توسعه کارخانه های تولیدی در دولت‌ موجب رونق اقتصادی در کشور شده‌ است

52 طرح شاخص عمرانی در رباط کریم افتتاح شد

پیکرپاک شهید مدافع حرم سید علی حسینی در نسیم شهر تشییع شد

افتتاح دو پروژه عمرانی در نصیرشهر

افتتاح اورژانس شهرک صنعتی نصیرآباد رباط کریم در دهه فجر

عطر و بوی شهادت در نسیم شهر

توسعه شبکه آب / بهره برداری از مخزن 5هزار متر مکعبی در دهه فجر در شهرستان شهریار

شفافیت و صداقت، اولویت اصلی ستاد انتخابات شهرستان شهریار است

داوطلبان برای امیدآفرینی و مشارکت حداکثری مردم برنامه ریزی نمایند