آخرین مطالب

نوری: آموزش و پرورش پیشران جامعه دانش بنیان است اجتماعی

نوری: آموزش و پرورش پیشران جامعه دانش بنیان است

  بزرگنمایی:
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش «پیشران جامعه دانش بنیان» است، گفت: اگر بخواهیم جامعه ای دانش بنیان داشته باشیم، باید در مصوبات جلسات و فعالیت های برنامه ریزی شده در هر حوزه، بیش از هر مسأله ای به علم، دانش و آموزش توجه کنیم.

یوسف نوری در جلسه مشترک شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان ها که به صورت ویدیو کنفرانسی برگزار شد، در خصوص شعار «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین»، اظهار کرد:بی تردید آموزش و پرورش، «پیشران جامعه دانش بنیان» است؛ اگر در حوزه های دانش بنیان، عوامل را به دو دسته پیش برنده و بازدارانده تقسیم کنیم، به یقین می توان گفت آموزش و پرورش نقش بی بدیلی در عوامل پیش برنده تسهیم دانش دارد.

نوری با اشاره به اینکه تحقیقات بسیاری در خصوص نقش آفرینی آموزش و پرورش در جوامع مختلف انجام شده که همگی تأثیر دستگاه تعلیم و تربیت را اثبات کرده است، افزود: برای رسیدن به «ایران قوی» باید به نتایج تحقیقات و پژوهش های  انجام شده، دقت کنیم. البته در حال حاضر هم شاهد ظهور و بروز نیروهای قوی و کاردان انسانی در حوزه های مختلف و پیشرفت فناوری در کشور، هستیم و من معتقدم اگر این ها نبود امروز، دارای کشوری پیشرفته و صاحب علم و فناوری نبودیم.

وی با اشاره به شعار سال 1401، تصریح کرد: بدون تردید، تولید دانش بنیان می تواند منجر به اشتغال آفرینی حداکثری شود. برای مثال در حالت عادی بازگشت سرمایه در خوشبینانه ترین زمان، در حدود 30 درصد است در حالی که وقتی تولید، دانش بنیان می شود بازگشت سرمایه به 100 درصد و گاهی بیشتر هم خواهد رسید و این مساله را در دوران کرونا در شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات تجربه کرده ایم که این شرکت ها با تولید محتوا، بیش از چندین برابر سرمایه اولیه سود کرده اند و این نشان می دهد که در تولید دانش‌بنیان، بهره وری به صورت کامل اتفاق می افتد.  

عضو کابینه دولت سیزدهم تأکید کرد: در مسیر تحقق شعار سال باید در درجه اول بپذیریم که هر یک از ما نقش «پیش برنده و محور» را داریم و برای ایفای نقش خود از هیچ تلاشی دریغ نکنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از مولفه های اقتصادی «تولید ناخالص داخلی» است که دارای سه رکن «نرح بازگشت سرمایه»، «شاخص های انسانی» و «شاخص های عدالت» است، بیان کرد: امروزه بر اساس تحقیقات انجام شده در تولید ناخالص داخلی و ارکان آن، تمام محققان و صاحبنظران بر بازگشت سرمایه و ارزش افزوده در آموزش و پرورش اعتقاد داشته و بر این نکته واقفند که اگرچه پیش از این نرخ بازگشت سرمایه در آموزش و پرورش در حدود 10 درصد تخمین زده شده بود ولی در دنیای امروز، خیلی بیشتر از اینها ثابت شده است.

نوری با تأکید بر اینکه دستگاه تعلیم و تربیت باید «دانش بنیان» باشد، تصریح کرد: امروزه، تنها پوشش تحصیلی دانش آموزان، ما را به هدف مطلوب تعلیم و تربیت نمی رساند بلکه «پوشش تحصیلی با کیفیت» مطرح است و یکی از راه های رسیدن مطلوب به این هدف، انجام فعالیت های دستگاه تعلیم و تربیت بر پایه ی دانش است.

وی افزود: تلاش کنیم، هر کاری که در حوزه آموزش و پرورش انجام می شود؛ دارای فلسفه و روش «دانش پایه» باشد. نظام آموزشی امروز، تنها مبتنی بر «شبه تربیت» است و برای دانش پایه شدن آن، باید نظام آموزشی را مبتنی بر فلسفه، استعداد و توانایی ها کنیم و برای آن برنامه ای درست و منطقی داشته باشیم که اگر اینطور شود به دانش آموزانی در تراز سند با تربیتی تمام ساحتی خواهیم رسید.

وی با اشاره به اینکه باید در طول زمان با ایجاد زمینه مناسب و لازم دانش آموزان را به این نقطه برسانیم، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند: «فلسفه را در آموزش و پرورش در هر موضوعی روشن کرده و بگویید»، بنابراین دانش‌آموزان باید چیستی، چرایی و فلسفه هر مسئله‌ای را در حوزه های آموزشی و درسی خود بدانند چرا که در این صورت بسیاری از مشکلاتشان حل شده و در نهایت دانش آموز با ارتقای مهارت های زندگی، کارآفرین و خلاق خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در جایی دیگر رهبر معظم انقلاب فرمودند: «آموزش و پرورش می‌تواند اشتغال آفرینی های زیادی ایجاد کند»، این سخن رهبری تنها به استخدام نیرو در دستگاه تعلیم و تربیت و حوزه های ذی ربط اشاره نمی کند بلکه منظور ایشان از این فرمایش این است که آموزش و پرورش می تواند با پرورش درست دانش آموزان، باعث تربیت نسلی خلاق، ایده پرداز و کارآفرین شود و از این طریق در جامعه اشتغال آفرینی را افزایش دهد.

وی با تأکید به نقش آموزش های ترکیبی و مهارتی در کارآفرینی و ایجاد اشتغال، بیان کرد: یکی از اهداف آموزشی در هنرستان ها، بهبود توانایی های فردی و تخصصی هنرجویان است. آموزش های هنرستانی می تواند از طریق افزایش دانش و مهارت در هنرجویان، باعث ارتقای سطح اشتغال زایی و کارآفرینی در جامعه شود.

نوری با اشاره به برخی از طرح های اجرا شده در مدارس گفت: یکی از این طرح ها که از سال های قبل در ایام نوروز توسط دانش آموزان اجرا می شود؛ «طرح پلیس همراه» بود که شاهد تأثیر مثبت آن در کاهش آمار تصادفات جاده ای در ایام تعطیلات بودیم و یا طرح محافظت از محیط زیست که در آن هر دانش آموزان، مسئولیت محافظت از محیط زیست و طبیعت را در گردش های خانوادگی بر عهده داشت. اجرای اینگونه طرح ها به نوعی بیانگر نقش درآمد زایی آموزش و پرورش در کشور است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه علم برای یک کشور، سرمایه بی پایان و تمام نشدنی است، گفت: وقتی جامعه ای دانش بنیان می شود، به قدرت اقتصادی، رشد اقتصادی و کاهش وابستگی به درآمد ارزی کشور، خواهد رسید در چنین جامعه ای افراد به جای بهره برداری از درآمدهای مالی کشور نظیر نفت و ... خود خالق شده و خلق درآمد می کنند که دستیابی به چنین جامعه ای و استقرار جامعه دانش بنیان، جامعه فرهیخته و توانا علاوه بر مطالبه رهبری، در اسناد تحولی و بالادستی ما نیز نظیر: سند چشم انداز 1404 آموزش و پرورش، سند برنامه ششم توسعه سیاست های علم و فناوری، بیانیه گام دوم انقلاب، نقشه جامعه ملی کشور و... و. مورد تأکید قرار گرفته است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

زنگ سلامت در مدرسه نورایمان شهرستان بهارستان نواخته شد

اتفاق روز شماره 232

اتفاق روز شماره 231

استقبال مردم از کالا برگ الکترونیکی در استان تهران / نوبت سوم فجرانه آغاز شد

دانش‌آموزان دبستان نورایمان شهرستان بهارستان محفل انس با قرآن کریم برپا کردند

برپایی محفل انس با قرآن دانش‌آموزی در 20 هزار مدرسه کشور

فرماندار شهریار: تعداد 1375 فروشگاه زنجیره ای و خرد در سطح شهرستان شهریار آمادگی ارائه خدمات سومین مرحله طرح فجرانه را دارند

مسئول مشارکتهای مردمی بهزیستی شهریار خبر داد؛ آمادگی بهزیستی شهریار برای دریافت زکات فطره

فرمانده سپاه سیدالشهدا: یکهزار یادواره شهدا در شهرستانهای استان تهران برگزار شده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران : افتتاح 4560 واحد نهضت ملی مسکن در اردیبهشت 1403

اتفاق روز شماره 230

زاکانی: حتی یک درخت در پارک قیطریه قطع نخواهد شد

زاکانی: جشن امام حسنی‌ها کاری بزرگ و ماندگار بود

اتفاق روز شماره 229

زاکانی: سال آینده وضعیت ترافیک پایتخت بهبود خواهد یافت

اتفاق روز شماره 228

سال آینده حرم حضرت عبدالعظیم حسنی به متروی خط6 متصل می شود

فرماندار رباط‌کریم فداکاری و ایثار را از شهدا یاد بگیریم

زاکانی: تهران را از معتاد متجاهر پاک می‌کنیم

پیام تبریک فرماندار شهرستان رباط کریم به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان

اتفاق روز شماره 227

رئیس دادگستری شهرستان رباط کریم: دستگاه قضایی در چارچوب قانون از هیچ کمکی برای آبادانی و توسعه شهرستان دریغ نخواهد کرد

اتفاق روز شماره 226

شهردار تهران رای خود را به صندوق انداخت

فرماندار شهریار: معتمدین شهری و نخبگان در دعوت مردم به مشارکت سهیم شوند

برگزاری جشن باشکوه نیمه شعبان و جشن ستارگان در دبستان نورایمان شهرستان بهارستان

اتفاق روز شماره 225

بازرسان و سربازرسان چشم بینا و گوش شنوای فرمانداری ها هستند

رئیس فراری شورای نسیم شهر دستگیر شد

مدیرکل امنیتی استانداری تهران: شرایط برگزاری فرآیند انتخابات در رباط‌کریم مطلوب است

اتفاق روز شماره 224

فرماندار شهریار: انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به جامعه هدف باید با شیوه های مبتکرانه صورت گیرد

سومین جلسه محاکمه اعضای شورای شهر نسیم شهر برگزار شد

فرماندار شهریار: نمایندگان فرماندار نقش موثری در سلامت انتخابات دارند

جلسه هماهنگی ستاد گرامیداشت اعیاد شعبانیه برگزار گردید

زاکانی: مردم اراده خود را پای صندوق رای به رخ دشمنان خواهند کشید

اتفاق روز شماره 223

حضور پرشور و خانوادگی مردم در 22 بهمن موجب ناکامی دشمن می شود

مردم شهریار با حضور در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن حماسه آفرینی کنند

حضور حماسی ملت ایران در راهپیمایی 22 بهمن و انتخابات 11اسفند موجب اقتدار نظام است

بازدید معاونت امنیتی و انتظامی استانداری تهران از سه پروژه عظیم شهرداری نسیم شهر

افتتاح طرح های عمرانی شهرستان بهارستان با حضور معاون استاندار تهران

راه اندازی و توسعه کارخانه های تولیدی در دولت‌ موجب رونق اقتصادی در کشور شده‌ است

52 طرح شاخص عمرانی در رباط کریم افتتاح شد

پیکرپاک شهید مدافع حرم سید علی حسینی در نسیم شهر تشییع شد

افتتاح دو پروژه عمرانی در نصیرشهر

افتتاح اورژانس شهرک صنعتی نصیرآباد رباط کریم در دهه فجر

عطر و بوی شهادت در نسیم شهر

توسعه شبکه آب / بهره برداری از مخزن 5هزار متر مکعبی در دهه فجر در شهرستان شهریار

شفافیت و صداقت، اولویت اصلی ستاد انتخابات شهرستان شهریار است