آخرین مطالب

تلاش وزارت جهاد کشاورزی برای آرامش بازار و قیمت منصفانه در سال 1401 اقتصادی

تلاش وزارت جهاد کشاورزی برای آرامش بازار و قیمت منصفانه در سال 1401

  بزرگنمایی:
وزیر جهاد کشاورزی گفت: تمام تلاشمان را در سال ۱۴۰۱ برای آرامش بازار و عرضه کالاها با قیمت‌های منصفانه انجام می‌دهیم.

«سید جواد ساداتی‌نژاد» در برنامه بهار نارنج شبکه خبر، ضمن تبریک سال نو و ماه مبارک رمضان افزود: امیدوارم امسال، سال خوبی برای فعالین حوزه کشاورزی به ویژه بخش دامپروری و امنیت غذایی کشور باشد.

وی با اشاره به هشت ماه سکان‌داری در وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: پیش از این وزارت جهاد کشاورزی تنها حوزه تولید را بر عهده داشت و دسترسی به حوزه بازار را نداشت و متولی آن وزارت صمت بود، در دولت سیزدهم و در این مدت که حوزه تنظیم بازار، حوزه توزیع، بازار و تجارت غذا هم به وزارت جهاد کشاورزی واگذار و کل زنجیره دارای یک متولی شده باعث رفع هرج و مرج و ایجاد آرامش در بازار شده است.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: خدمت به مردم به ویژه در تامین سفره مردم و کالاهای اساسی بسیار حساس و سخت است و ممکن است یک نوسان در بازار ایجاد شود که تاثیر آن بر سفره مردم استرس زا و سخت است و تنظیم آن مشقت دارد، اما این هشت  ماه در کنار مردم روزهای خوبی داشتیم.

وی درباره اینکه آیا از بازار خرید می‌کنیدگفت: در حال حاضر کمتر به خرید می‌روم اما از خانواده جویای وضعیت بازار هستم، البته بعضا در زمان عزیمت به سمت خانه جویای قیمت‌ها می‌شوم تا از وضعیت بازار مطلع شوم.

ساداتی‌نژاد افزود: یکی از موضوعات مهم حوزه غذا و یا به طور کلی امنیت غذایی فراوانی و در دسترس بودن آن است، یعنی مردم در هر مکانی به کالا دسترسی داشته باشند که یکی از بنیان‌های اصلی امنیت غذایی است و ما تلاش می‌کنیم فراوانی وجود داشته باشد و غذا در دسترس و عدالت در توزیع غذا نیز وجود داشته باشد.

مقام عالی وزارت ادامه داد: موضوع دوم حوزه قیمت است، قیمت به معنی توان مردم برای خرید است، دو موضوع موجب متناسب‌سازی قیمت محصول کشاورزی می‌شود‏، یکی از آنها توزیع است. حضور دلالان و سوداگری پس از تولید اتفاق می‌افتاد و اگر دست دلالان را با هوشمندسازی توزیع تا درب منازل حذف کنیم می‌توانیم قیمت را متناسب کنیم.

وی با بیان این که عرضه مستقیم می‌تواند بر کاهش قیمت موثر باشد، ابراز امیدواری کرد: بتوانیم در سال 1401 «روستا بازار» را راه‌اندازی کنیم تا موجب عرضه مستقیم محصولات کشاورزی شویم.

الگوی کشت به ابزار قیمت نیاز دارد

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای مدیریت آب در بخش کشاورزی و مدیریت الگوی کشت در سال 1401 خاطرنشان کرد: نمی‌شود برای کاشت محصولات به کشاورز ایرانی دستور داد، بنابراین باید جذابیت لازم را ایجاد کنیم تا این کشت به سمت کشت محصول مورد نظر ما برود که یکی از راه‌های آن افزایش قیمت است.

وی افزود: با جذاب شدن قیمت و تعیین قیمت مناسب می توانیم این الگوی کشت را مدیریت کنیم، ما در سال جدید و پس از فرمان مقام معظم رهبری در خصوص دقت به تولید داخل و بحث گندم و کالاهای اساسی، در اولین جلسه هیات دولت؛ قیمت خرید گندم را با پیشنهاد شورای قیمت گذاری کالاهای اساسی تغییر دادیم و آن را از از 7500 تومانی که در ابتدای شروع به کار دولت‏، برای اولین بار پیش از شروع فصل کشت، اعلام کرده بودیم و یکی از اتفاقات نادر بود، به 10هزار و 500 تومان افزایش دادیم و یک هزار تومان هم جایزه تحویل گندم در نظر گرفته شد که در مجموع قیمت گندم به 11 هزار و 500 تومان تغییر کرد که نشان از نگاه ویژه دولت به تولید گندم در کشور است.

ساداتی‌نژاد ادامه داد: الگوی کشت ابزار نیاز دارد و قیمت، یکی از ابزارهای آن است، برای تعیین قیمت مناسب، کشاورز ما باید از روز اول کشت؛ قرارداد داشته باشد، شعار ما در وزارت جهاد کشاورزی این است «کشاورز ایرانی هیچ بذری در زمین نباید بکارد مگر این که مشتری آن معلوم باشد».

وی با بیان این که بحث آب برای ما بسیار مهم است، عنوان کرد: به دلیل تغییر اقلیم در جهان و کره زمین و خشکسالی‌های موجود، آب و خاک کالاهای بسیار ارزشمندی هستند و در فرمایشات ابتدای سال مقام معظم رهبری، پس از تعیین شعار سال با عنوان «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»؛ ایشان به اهمیت آب و خاک اشاره کردند، آب و خاک میراث بین نسلی است و باید از آن مراقبت کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ما ظرفیت‌های بسیار بالایی در کشور داریم بنابراین باید بهره‌وری آب و خاک را با استفاده از دانش و فناوری بالا ببریم.

کشاورزی یک بنگاه تولیدی و اقتصادی است

ساداتی‌نژاد در رابطه با صادرات محصولات کشاورزی به بازارهای کشورهای همسایه در سال 1401 گفت: نگاه به حوزه کشاورزی باید تغییر کند، نگاه به حوزه کشاورزی عمدتا اقتصادی نبوده است، در خصوص محصولات دیگر به دنبال واردات و صادرات بوده‌ایم اما در رابطه با محصولات کشاورزی فقط صحبت از بیش‌بود و کمبود می‌شده است و کشاورزی را اقتصاد نمی‌دانند، کشاورزی یک بنگاه تولیدی و اقتصادی است.

وی ادامه داد: دامداری یک کارخانه است و کشاورز ما تولید کننده هست و در این بخش هم قیمت تمام شده و ضرر و زیان دارند، لذا نگاه ما به حوزه کشاورزی در این دولت نگاه اقتصادی است و واردات و صادرات را در این حوزه به رسمیت می‌شناسیم، واردات و صادرات دو بال حوزه اقتصاد هستند و اگر متوازن عمل کنند اقتصاد را پررونق می‌کنند.

مقام عالی وزارت افزود: ما برای تنظیم بازار نیاز به واردات برخی محصولات داریم و یا گاهی برای تبادلات تجاری برخی محصولات را باید وارد کنیم؛ پس باید بازاری برای صادرات برخی محصولات وارداتی هم داشته باشیم لذا بخش کشاورزی هم یک بنگاه اقتصادی است و باید اقتصادی مدیریت شود تا سهم ما در سبد غذایی کشورهای همسایه افزایش یابد.

وی در پاسخ به این سوال که مهمترین اتفاق سال 1400 را چه می‌دانید، گفت: مهمترین اتفاق سال 1400 واگذاری بازار و تجارت محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی بوده است و این یعنی اجرای قانون تمرکز پس از 60 سال که در دولت سیزدهم اتفاق افتاد.

ساداتی‌نژاد در رابطه با تلخ و شیرین‌های سال گذشته اظهارداشت:  سال گذشته سال خشکی بود و ما باید تامین گندم و کالاهای اساسی را انجام می‌دادیم و تولید به دلیل خشکسالی کاهش پیدا کرده بود، تامین ارز یکی از سختی‌های ما بود و در هر ماه برای تامین مرغ، تخم مرغ، شیر و روغن یک میلیارد دلار ارز نیاز داشتیم که به دلیل شرایط تحریم بوده است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

رباط کریم میزبان جشنواره تئاتر استان تهران

اتفاق روز شماره 233

وزیر کشور حکم شهردار نسیم شهر بهارستان را امضا کرد

زنگ سلامت در مدرسه نورایمان شهرستان بهارستان نواخته شد

اتفاق روز شماره 232

اتفاق روز شماره 231

استقبال مردم از کالا برگ الکترونیکی در استان تهران / نوبت سوم فجرانه آغاز شد

دانش‌آموزان دبستان نورایمان شهرستان بهارستان محفل انس با قرآن کریم برپا کردند

برپایی محفل انس با قرآن دانش‌آموزی در 20 هزار مدرسه کشور

فرماندار شهریار: تعداد 1375 فروشگاه زنجیره ای و خرد در سطح شهرستان شهریار آمادگی ارائه خدمات سومین مرحله طرح فجرانه را دارند

مسئول مشارکتهای مردمی بهزیستی شهریار خبر داد؛ آمادگی بهزیستی شهریار برای دریافت زکات فطره

فرمانده سپاه سیدالشهدا: یکهزار یادواره شهدا در شهرستانهای استان تهران برگزار شده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران : افتتاح 4560 واحد نهضت ملی مسکن در اردیبهشت 1403

اتفاق روز شماره 230

زاکانی: حتی یک درخت در پارک قیطریه قطع نخواهد شد

زاکانی: جشن امام حسنی‌ها کاری بزرگ و ماندگار بود

اتفاق روز شماره 229

زاکانی: سال آینده وضعیت ترافیک پایتخت بهبود خواهد یافت

اتفاق روز شماره 228

سال آینده حرم حضرت عبدالعظیم حسنی به متروی خط6 متصل می شود

فرماندار رباط‌کریم فداکاری و ایثار را از شهدا یاد بگیریم

زاکانی: تهران را از معتاد متجاهر پاک می‌کنیم

پیام تبریک فرماندار شهرستان رباط کریم به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان

اتفاق روز شماره 227

رئیس دادگستری شهرستان رباط کریم: دستگاه قضایی در چارچوب قانون از هیچ کمکی برای آبادانی و توسعه شهرستان دریغ نخواهد کرد

اتفاق روز شماره 226

شهردار تهران رای خود را به صندوق انداخت

فرماندار شهریار: معتمدین شهری و نخبگان در دعوت مردم به مشارکت سهیم شوند

برگزاری جشن باشکوه نیمه شعبان و جشن ستارگان در دبستان نورایمان شهرستان بهارستان

اتفاق روز شماره 225

بازرسان و سربازرسان چشم بینا و گوش شنوای فرمانداری ها هستند

رئیس فراری شورای نسیم شهر دستگیر شد

مدیرکل امنیتی استانداری تهران: شرایط برگزاری فرآیند انتخابات در رباط‌کریم مطلوب است

اتفاق روز شماره 224

فرماندار شهریار: انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به جامعه هدف باید با شیوه های مبتکرانه صورت گیرد

سومین جلسه محاکمه اعضای شورای شهر نسیم شهر برگزار شد

فرماندار شهریار: نمایندگان فرماندار نقش موثری در سلامت انتخابات دارند

جلسه هماهنگی ستاد گرامیداشت اعیاد شعبانیه برگزار گردید

زاکانی: مردم اراده خود را پای صندوق رای به رخ دشمنان خواهند کشید

اتفاق روز شماره 223

حضور پرشور و خانوادگی مردم در 22 بهمن موجب ناکامی دشمن می شود

مردم شهریار با حضور در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن حماسه آفرینی کنند

حضور حماسی ملت ایران در راهپیمایی 22 بهمن و انتخابات 11اسفند موجب اقتدار نظام است

بازدید معاونت امنیتی و انتظامی استانداری تهران از سه پروژه عظیم شهرداری نسیم شهر

افتتاح طرح های عمرانی شهرستان بهارستان با حضور معاون استاندار تهران

راه اندازی و توسعه کارخانه های تولیدی در دولت‌ موجب رونق اقتصادی در کشور شده‌ است

52 طرح شاخص عمرانی در رباط کریم افتتاح شد

پیکرپاک شهید مدافع حرم سید علی حسینی در نسیم شهر تشییع شد

افتتاح دو پروژه عمرانی در نصیرشهر

افتتاح اورژانس شهرک صنعتی نصیرآباد رباط کریم در دهه فجر