آخرین مطالب

تاثیر تحریم‌های ثانویه آمریکا بر واردات نفت هند از ایران بین الملل

تاثیر تحریم‌های ثانویه آمریکا بر واردات نفت هند از ایران

  بزرگنمایی:
یک موسسه پژوهشی هندی در مقاله‌ای به تاثیر تحریم‌های ثانویه آمریکا بر امنیت انرژی این کشور پرداخته و نوشته است: تهران که در سال ۲۰۰۷، رقمی معادل ۱۶.۶ درصد از کل نفت هند را تامین می‌کرد، در سال ۲۰۲۱ سهم بسیار ناچیزی از واردات نفتی هند را در اختیار داشته است.

بنیاد پژوهشی آبزرور هند در مقاله‌ای با عنوان «تحریم‌های ثانویه آمریکا و واردات نفت؛ حفاظت از امنیت انرژی در هند» نوشت: در چند سال گذشته، زنجیره ارزش نفت در هند دستخوش تحول شده است. هرچند این تغییر قابل توجه بوده، اما توجه کمی از سوی محققان سیاست خارجی به آن جلب شده است.

در سال 2016، ایران و ونزوئلا به عنوان سومین و چهارمین صادرکنندگان نفت به هند، 21.8 درصد از مجموع واردات این کشور را تامین می‌کردند. در آن زمان، هند دارای روابط خوب با هر دو کشور بود و وزرای نفت سه کشور به طور مرتب از تهران، کاراکاس و دهلی نو بازدید می‌کردند.

روابط نفتی هند با این دو کشور از صرف خرید نفت فراتر رفت و شرکت ملی نفت هند سرمایه‌گذاری‌های چندگانه‌ای را در پروژه‌های نفتی ایران و ونزوئلا انجام داد. اما در سال 2021 و براساس آمارهای رسمی، واردات نفت هند از این دو کشور به حدود صفر درصد رسید. دلیل این موضوع نیز تحریم‌های ثانویه آمریکا است. در زمانی که هند در تلاش است تا امنیت انرژی خود را حفظ کند، این تحریم‌ها باعث اختلال در زنجیره ارزش نفت هند شده است.

این گزارش خاطرنشان کرده که همزمان با رسیدن واردات نفت هند از ایران و ونزوئلا به صفر درصد، صادرات آمریکا به این کشور افزایش یافته است. آمریکا در حال حاضر به چهارمین تامین کننده بزرگ نفت هند تبدیل شده و هند نیز بزرگترین بازار جهانی برای نفت آمریکا شده است.

این مقاله با اشاره به حمله روسیه به اوکراین و تحریم‌های کشورهای غربی علیه مسکو می‌نویسد: با وجودی که بین سال‌های 2010 تا 2020، روسیه تنها 0.5 درصد از واردات نفت هند را در دست داشته اما تحریم‌های فعلی باعث افزایش بهای جهانی نفت حتی تا 140 شد. با این حال هند تلاش دارد همچنان به واردات نفت خود از روسیه حتی در مقادیر کوچک ادامه دهد.

10 حادثه‌ای که در طول سال‌های گذشته باعث اختلال در تامین نفت در جهان شد، عبارتند از: بحران کانال سوئز 1956، جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل 1967، تحریم نفتی 1973-1974، انقلاب اسلامی در ایران 1979، جنگ ایران و عراق 1980، حمله عراق به کویت 1990-1991، تعلیق صادرات نفت عراق 2001، اعتصاب نفتی در ونزوئلا 2002، جنگ عراق 2003 و حمله به تاسیسات نفتی آرامکو با پهپاد در سال 2019.

با وجودی که تحریم نفتی 1973 بیشترین تاثیر را در سیاست های نفتی دنیا و قیمت طلای سیاه بر جای گذاشت اما حمله به تاسیسات نفتی آرامکو باعث از دست رفتن بیشترین میزان عرضه نفت به بازار (معادل 5.7 میلیون بشکه در روز) شد.

چالش تحریم‌های ثانویه آمریکا بر واردات نفت هند

بزرگترین اختلال در امنیت انرژی هند توسط تحریم‌های یکجانبه آمریکا بر ایران و ونزوئلا در سال‌های 2019 و 2020 به وجود آمده است زیرا این دو کشور از مهمترین تامین کنندگان نفت برای دهلی نو بودند.

باید توجه داشت که آمریکا 2 نوع تحریم را بر مخالفان خود تحمیل می‌کند. تحریم‌های اولیه به طور مستقل علیه افراد، نهادها و سازمان‌ها در کشورهای مشخص اعمال می‌شود. براین اساس این افراد و نهادها اجازه معامله و تجارت با شهروندان آمریکایی را ندارند.

با این حال تحریم‌های ثانویه پیچیده تر هستند. براین اساس اگر نهادهای خارجی با افراد یا موسساتی که تحت تحریم های اولیه آمریکا هستند، وارد معامله شوند، وزارت امور خارجه یا خزانه داری آمریکا می توانند محدودیت هایی را با درجه مختلف بر آن فرد یا نهاد اعمال کنند. از جمله این محدودیت ها، لغو مجوز صادرات یا وام از موسسات مالی آمریکایی یا حتی در شدیدترین موارد احتمال تعیین آن نهاد یا شرکت به عنوان «اتباع ویژه تعیین شده SDN» است. بیشترین ضربه نیز می‌تواند قطع استفاده از سیستم مالی آمریکا یا استفاده از دلار این کشور باشد که ناقوس مرگ را برای هر شرکتی در تجارت بین‌المللی به صدا در خواهد آورد.

ایران شریکی تاریخی برای هند

این موسسه پژوهشی در مقاله خود ایران را شریکی تاریخی برای هند توصیف کرده که قبل از استقلال هند از انگلیس، دارای مرز مشترک با آن بود. مقامات ایرانی و هندی به طور مرتب از کشورهای یکدیگر در سطوح مختلف بازدید کرده و روابطی عمیق بین دو کشور جریان دارد. تهران و دهلی نو همچنین همکاری های امنیتی با هم دارند و دبیران شورای عالی امنیت ملی به طور مرتب با یکدیگر در ارتباط هستند.

ارتباطات تجاری ایران و هند شامل نفت، محصولات کشاورزی، پتروشیمی، ماشین آلات و تاسیسات می‌شود؛ از سوی دیگر ایران در بخش های استراتژیک ایران مانند بندر شهید بهشتی در چابهار سرمایه گذاری کرده تا علاوه بر ایران به افغانستان نیز دسترسی داشته باشد.

ایران در سال 2007، 16.6 درصد از نفت هند را تامین می کرد. در خلال سال های 2006 تا 2010، ایران دومین تامین کننده بزرگ نفت بعد از عربستان سعودی برای هند بود. بعد از اعمال تحریم‌های فلج کننده دولت اوباما علیه ایران از سال 2010 به بعد، سهم ایران از واردات نفت هند به هفت درصد کاهش یافت.

البته واشنگتن معافیت های تحریمی برای هند به منظور حفظ واردات نفت از ایران را در نظر داشته ولی همزمان تعیین کرده است که دهلی نو تا چه اندازه امکان تامین نفت خود را از این کشور دارد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اتفاق روز شماره 234

رباط کریم میزبان جشنواره تئاتر استان تهران

اتفاق روز شماره 233

وزیر کشور حکم شهردار نسیم شهر بهارستان را امضا کرد

زنگ سلامت در مدرسه نورایمان شهرستان بهارستان نواخته شد

اتفاق روز شماره 232

اتفاق روز شماره 231

استقبال مردم از کالا برگ الکترونیکی در استان تهران / نوبت سوم فجرانه آغاز شد

دانش‌آموزان دبستان نورایمان شهرستان بهارستان محفل انس با قرآن کریم برپا کردند

برپایی محفل انس با قرآن دانش‌آموزی در 20 هزار مدرسه کشور

فرماندار شهریار: تعداد 1375 فروشگاه زنجیره ای و خرد در سطح شهرستان شهریار آمادگی ارائه خدمات سومین مرحله طرح فجرانه را دارند

مسئول مشارکتهای مردمی بهزیستی شهریار خبر داد؛ آمادگی بهزیستی شهریار برای دریافت زکات فطره

فرمانده سپاه سیدالشهدا: یکهزار یادواره شهدا در شهرستانهای استان تهران برگزار شده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران : افتتاح 4560 واحد نهضت ملی مسکن در اردیبهشت 1403

اتفاق روز شماره 230

زاکانی: حتی یک درخت در پارک قیطریه قطع نخواهد شد

زاکانی: جشن امام حسنی‌ها کاری بزرگ و ماندگار بود

اتفاق روز شماره 229

زاکانی: سال آینده وضعیت ترافیک پایتخت بهبود خواهد یافت

اتفاق روز شماره 228

سال آینده حرم حضرت عبدالعظیم حسنی به متروی خط6 متصل می شود

فرماندار رباط‌کریم فداکاری و ایثار را از شهدا یاد بگیریم

زاکانی: تهران را از معتاد متجاهر پاک می‌کنیم

پیام تبریک فرماندار شهرستان رباط کریم به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان

اتفاق روز شماره 227

رئیس دادگستری شهرستان رباط کریم: دستگاه قضایی در چارچوب قانون از هیچ کمکی برای آبادانی و توسعه شهرستان دریغ نخواهد کرد

اتفاق روز شماره 226

شهردار تهران رای خود را به صندوق انداخت

فرماندار شهریار: معتمدین شهری و نخبگان در دعوت مردم به مشارکت سهیم شوند

برگزاری جشن باشکوه نیمه شعبان و جشن ستارگان در دبستان نورایمان شهرستان بهارستان

اتفاق روز شماره 225

بازرسان و سربازرسان چشم بینا و گوش شنوای فرمانداری ها هستند

رئیس فراری شورای نسیم شهر دستگیر شد

مدیرکل امنیتی استانداری تهران: شرایط برگزاری فرآیند انتخابات در رباط‌کریم مطلوب است

اتفاق روز شماره 224

فرماندار شهریار: انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به جامعه هدف باید با شیوه های مبتکرانه صورت گیرد

سومین جلسه محاکمه اعضای شورای شهر نسیم شهر برگزار شد

فرماندار شهریار: نمایندگان فرماندار نقش موثری در سلامت انتخابات دارند

جلسه هماهنگی ستاد گرامیداشت اعیاد شعبانیه برگزار گردید

زاکانی: مردم اراده خود را پای صندوق رای به رخ دشمنان خواهند کشید

اتفاق روز شماره 223

حضور پرشور و خانوادگی مردم در 22 بهمن موجب ناکامی دشمن می شود

مردم شهریار با حضور در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن حماسه آفرینی کنند

حضور حماسی ملت ایران در راهپیمایی 22 بهمن و انتخابات 11اسفند موجب اقتدار نظام است

بازدید معاونت امنیتی و انتظامی استانداری تهران از سه پروژه عظیم شهرداری نسیم شهر

افتتاح طرح های عمرانی شهرستان بهارستان با حضور معاون استاندار تهران

راه اندازی و توسعه کارخانه های تولیدی در دولت‌ موجب رونق اقتصادی در کشور شده‌ است

52 طرح شاخص عمرانی در رباط کریم افتتاح شد

پیکرپاک شهید مدافع حرم سید علی حسینی در نسیم شهر تشییع شد

افتتاح دو پروژه عمرانی در نصیرشهر