آخرین مطالب

آیا جانسون از بحران پارتی‌گیت جان سالم به‌در می‌برد؟ بین الملل

آیا جانسون از بحران پارتی‌گیت جان سالم به‌در می‌برد؟

  بزرگنمایی:
افشای ماجرای برگزاری مهمانی در ساختمان نخست وزیری انگلیس در اوج محدودیت‌های کرونایی که از ان به عنوان «پارتی‌گیت» یاد می‌شود باردیگر موجی از اعتراض‌ها در انگلیس و فشارها برای کناره‌گیری بوریس جانسون را در پی داشته و او را به یک قدمی سقوط کشانده است.

قریب به اتفاق احزاب سیاسی مخالف دولت انگلیس خواستار برگزاری رای عدم اعتماد و کناره‌گیری جانسون از قدرت هستند.  «اد دیوی» رهبر حزب لیبرال دمکرات امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای از بوریس جانسون خواست که "کار شایسته را انجام دهد و استعفا کند".

وی افزود: نگرانم دولت بحران زده ای داشته باشیم، و آنها از کار خود برای کمک به میلیون ها خانواده و مستمری بگیران غافل می شوند. این سیاستمدار انگلیسی تصریح کرد که دولت جانسون در بحران است زیرا صادق نیست، قانون را زیر پا گذاشته و اقدامات درستی برای کمک به مردم انجام نداده است.

ریچل ریوز وزیر دارایی دولت در سایه نیز عنوان کرد که بوریس جانسون «دیگر اقتدار اخلاقی برای رهبری ندارد و انگلیس سزاوار رهبر بهتری است». او در گفتگو با اسکای نیوز گفت: "ما می خواهیم از شر نخست وزیر خلاص شویم زیرا او دروغ گفته است، او دوباره دروغ گفته است. او لاپوشانی کرده و هرگز مسئولیت حجم صدمه ای را که به مردم وارد کرده برعهده نخواهد گرفت. ریوز افزود؛ وقت آن است که نخست وزیر کار شایسته ای انجام دهند و کنار بایستند.

توجیه به سبک جانسون

«بوریس جانسون» دیروز در گفت‌وگو با همین شبکه تلویزیونی گفت که جریمه پلیس را به دلیل نقض محدودیت‌های کرونایی پرداخت کرده و از ملت انگلیس عذرخواهی می‌کند. نخست وزیر انگلیس در پاسخ به این سوال که آیا به خاطر این جریمه استعفا می‌دهد، گفت: "من می خواهم بتوانم به وظایفی که دارم ادامه دهم و مشکلات کشور را حل کنم." وی با تاکید بر ضرورت عبور از این مقطع افزود؛ کار او خدمت به مردم انگلیس است.

جانسون همچنین با صدور بیانیه‌ای که در تارنمای دولت منتشر شد نوشت: امروز یک جریمه از پلیس در رابطه با رویدادی در خیابان داونینگ در 19 ژوئن 2020 دریافت کردم و اجازه دهید بلافاصله بگویم که جریمه را پرداخت کرده‌ام و یک بار دیگر عذرخواهی کامل می‌کنم.

وی سپس عنوان می خواهم در مورد آنچه در آن تاریخ اتفاق افتاده کاملاً روشن باشم. روز من اندکی بعد از ساعت 7 صبح شروع شد و ریاست هشت جلسه در دفتر نخست وزیری را بر عهده داشتم، از جمله کمیته تصمیم گیری درباره استراتژی کووید؛ همچنین از مدرسه ای در همل همپستد بازدید کردم که بیش از چهار ساعت مرا از دفتر نخست وزیری بیرون آورد.

جانسون برای تحریک احساسات افکار عمومی عنوان کرد که این تحولات در روزی رخ داد که مصادف با روز تولدش بوده است. او در این باره توضیح داد: کمی بعد از ساعت 2 بعدازظهر یک گردهمایی مختصری در اتاق کابینه برگزار شد که کمتر از 10 دقیقه طول کشید و طی آن افرادی که با آنها کار می کنم با  ابراز مهربانی، بهترین‌ها را برای من آرزو کردند. اما باید با صراحت بگویم، در آن زمان به ذهنم خطور نکرد که این ممکن است نقض قوانین باشد. وی سپس اذعان کرد: اما مطمئنا پلیس چیز دیگری دریافت کرده است و من کاملاً به نتیجه تحقیقات آنها احترام می گذارم.

جانسون با بیان اینکه عصبانیت مردم را از اینکه او در رعایت قوانین کوتاهی کرده‌ درک می‌کند افزود: با تمام صداقت می‌پذیرم که مردم حق داشتند انتظار بهتری داشته باشند.

وی با این حال عنوان کرد که دولت سرگرم تعهداتی نظیر تقویت اقتصاد کشور و حمایت از اوکراین دربرابر روسیه است. نخست وزیر انگلیس افزود: من این وظیفه را با فروتنی لازم، اما با عزم حداکثری برای انجام وظیفه و بهترین کار برای کشوری که در آن خدمت می کنم، پیش خواهم برد.

این درحالیست که نتایج تازه‌ترین تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که بیشتر مردم انگلیس در واکنش به رسوایی پارتی‌گیت خواستار کناره‌گیری جانسون از قدرت هستند.

براساس نظرسنجی انجام گرفته توسط شرکت "یوگاو" (YouGov) یک شرکت افکارسنجی انگلیس) 57 درصد از رای دهندگان معتقد بودند که جانسون باید کناره گیری کند و 75 درصد اعلام کرده اند که او آگاهانه دروغ گفته است. براساس نظرسنجی شرکت ساوانتا کامرس (Savanta ComRes یک شرکت تحقیقاتی مشاوره ای مستقر در لندن) نیز 61 درصد انگلیسی ها خواستار استعفای جانسون شده اند.

تاکنون شماری از اعضای کابینه در دفاع و توجیه تخلف نخست وزیر برآمده‌اند؛ اما گزارش‌ها از بروز شکاف و بی اعتمادی عمیق در داخل حزب حاکم محافظه‌کار نسبت به دولت حکایت دارد. بهمن‌ماه گذشته که ماجرای پارتی‌گیت برای نخستین بار سرباز کرد بیش از 14 تن از هم‌حزبی‌های جانسون خواستار استعفای وی از قدرت شدند. از این تعداد 9 تن نامه عدم اعتماد خود را تحویل فراکسیون حزب دادند. بر اساس قوانین داخلی حزب محافظه‌کار، اگر 15 درصد از اعضای حزب معادل 54 تن، خواستار انتخابات درون حزبی شوند، بوریس جانسون با رای عدم اعتماد مواجه خواهد شد.

جانسون همان موقع با اذعان به برگزاری مهمانی در زمان محدودیت‌های کرونایی تلاش کرد با عذر خواهی، خود را ازگرداب انتقادها و بحرانی که گریبان‌گیرش شده رها کند و بعد از آن هم بحران اوکراین، ماجرای پارتی‌گیت را به فراموشی سپرد.

اما این روزها «استعفا» دوباره ترجیع بند انتقادهای شمار زیادی از نمایندگان و افکار عمومی شده و باید منتظر ماند و دید که تاکتیک جدید جانسون، ماندگاری او در قدرت را تضمین می‌کند؟

طبق نتایج آخرین نظرسنجی ‌صورت گرفته، لیز تراس وزیر امور خارجه انگلیس در صدر گزینه‌های محتمل برای تصدی سمت نخست وزیری است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که حتی اگر ماجرای پارتی‌گیت منجر به استعفای جانسون نشود، او حداکثر تا سال اینده میلادی در قدرت نخواهد ماند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اتفاق روز شماره 234

رباط کریم میزبان جشنواره تئاتر استان تهران

اتفاق روز شماره 233

وزیر کشور حکم شهردار نسیم شهر بهارستان را امضا کرد

زنگ سلامت در مدرسه نورایمان شهرستان بهارستان نواخته شد

اتفاق روز شماره 232

اتفاق روز شماره 231

استقبال مردم از کالا برگ الکترونیکی در استان تهران / نوبت سوم فجرانه آغاز شد

دانش‌آموزان دبستان نورایمان شهرستان بهارستان محفل انس با قرآن کریم برپا کردند

برپایی محفل انس با قرآن دانش‌آموزی در 20 هزار مدرسه کشور

فرماندار شهریار: تعداد 1375 فروشگاه زنجیره ای و خرد در سطح شهرستان شهریار آمادگی ارائه خدمات سومین مرحله طرح فجرانه را دارند

مسئول مشارکتهای مردمی بهزیستی شهریار خبر داد؛ آمادگی بهزیستی شهریار برای دریافت زکات فطره

فرمانده سپاه سیدالشهدا: یکهزار یادواره شهدا در شهرستانهای استان تهران برگزار شده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران : افتتاح 4560 واحد نهضت ملی مسکن در اردیبهشت 1403

اتفاق روز شماره 230

زاکانی: حتی یک درخت در پارک قیطریه قطع نخواهد شد

زاکانی: جشن امام حسنی‌ها کاری بزرگ و ماندگار بود

اتفاق روز شماره 229

زاکانی: سال آینده وضعیت ترافیک پایتخت بهبود خواهد یافت

اتفاق روز شماره 228

سال آینده حرم حضرت عبدالعظیم حسنی به متروی خط6 متصل می شود

فرماندار رباط‌کریم فداکاری و ایثار را از شهدا یاد بگیریم

زاکانی: تهران را از معتاد متجاهر پاک می‌کنیم

پیام تبریک فرماندار شهرستان رباط کریم به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان

اتفاق روز شماره 227

رئیس دادگستری شهرستان رباط کریم: دستگاه قضایی در چارچوب قانون از هیچ کمکی برای آبادانی و توسعه شهرستان دریغ نخواهد کرد

اتفاق روز شماره 226

شهردار تهران رای خود را به صندوق انداخت

فرماندار شهریار: معتمدین شهری و نخبگان در دعوت مردم به مشارکت سهیم شوند

برگزاری جشن باشکوه نیمه شعبان و جشن ستارگان در دبستان نورایمان شهرستان بهارستان

اتفاق روز شماره 225

بازرسان و سربازرسان چشم بینا و گوش شنوای فرمانداری ها هستند

رئیس فراری شورای نسیم شهر دستگیر شد

مدیرکل امنیتی استانداری تهران: شرایط برگزاری فرآیند انتخابات در رباط‌کریم مطلوب است

اتفاق روز شماره 224

فرماندار شهریار: انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به جامعه هدف باید با شیوه های مبتکرانه صورت گیرد

سومین جلسه محاکمه اعضای شورای شهر نسیم شهر برگزار شد

فرماندار شهریار: نمایندگان فرماندار نقش موثری در سلامت انتخابات دارند

جلسه هماهنگی ستاد گرامیداشت اعیاد شعبانیه برگزار گردید

زاکانی: مردم اراده خود را پای صندوق رای به رخ دشمنان خواهند کشید

اتفاق روز شماره 223

حضور پرشور و خانوادگی مردم در 22 بهمن موجب ناکامی دشمن می شود

مردم شهریار با حضور در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن حماسه آفرینی کنند

حضور حماسی ملت ایران در راهپیمایی 22 بهمن و انتخابات 11اسفند موجب اقتدار نظام است

بازدید معاونت امنیتی و انتظامی استانداری تهران از سه پروژه عظیم شهرداری نسیم شهر

افتتاح طرح های عمرانی شهرستان بهارستان با حضور معاون استاندار تهران

راه اندازی و توسعه کارخانه های تولیدی در دولت‌ موجب رونق اقتصادی در کشور شده‌ است

52 طرح شاخص عمرانی در رباط کریم افتتاح شد

پیکرپاک شهید مدافع حرم سید علی حسینی در نسیم شهر تشییع شد

افتتاح دو پروژه عمرانی در نصیرشهر