آخرین مطالب

وجود استرس و تنش در خانه می تواند یکی از علل بد غذایی در کودکان باشد سلامت

وجود استرس و تنش در خانه می تواند یکی از علل بد غذایی در کودکان باشد

  بزرگنمایی:
متخصصان کودک معتقد اند:گاهی اوقات دلیل بدغذایی کودک تنها لجبازی یا بی اشتهایی نیست و ممکن است علل مختلفی داشته باشد که وجود استرس و تنش در خانه می تواند یکی از علل این امر در کودکان باشد.

 به  گزارش اتقاق روز؛ بدغذایی  و بی اشتهایی کودکان می‌تواند  به  علل مختلفی مانند: بی‌نظمی و نداشتن زمان مشخص در غذا خوردن،عصبانیت والدین از رفتار کودک و افزایش مقاومت و لجبازی او، ورم گلو، بدغذایی به علت عدم گرسنگی ،داشتن بیماری‌ جسمی و عفونت، زیاد بودن حجم غذا در هر وعده غذایی، وجود استرس و تنش در خانه ،تلاش برای جلب توجه والدین، تقلید از دیگران به‌ ویژه در رابطه با رژیم و نگرانی از افزایش وزن،رشد دندان‌ها ،وجود ویروس در بدن، بازیگوشی و کنجکاوی کودک به‌ ویژه در کودکان بیش فعال ،نگرانی بیش از حد والدین و بروز رفتار‌های وسواسی نسبت به غذا خوردن کودک، بی‌علاقگی کودک نسبت به طعم‌ یا بوی خاص برخی از غذاها،مشکلات گوارشی یا حساسیت کودک به برخی از مواد غذایی یا روش‌های پخت خاص می توانند باشد.

دلیل بدغذایی کودک در سن 3 سالگی تقریبا همانند 2 سالگی است، با این تفاوت که توانایی کودک در این سن برای بیان احساساتش بیشتر است.

همچنین ممکن است کودک در هنگام خوردن غذا خسته باشد و از خوردن غذا امتناع کند. برای مقابله با رفتارهای کودک بدغذا، بهتر است در هر وعده غذایی دو نوع غذا را روی میز بگذارید تا او با علاقه خود یکی از آن‌ها را انتخاب کند.

همچنین در هر وعده غذایی بهتر است اعضای خانواده دور هم جمع شوند تا حس صمیمیت به کودک منتقل شود‌.

فقط هیچ وقت فراموش نکنید که هیچ قانونی در این رابطه وجود ندارد که کودک باید هر غذایی را که شما برای او سرو می‌کنید، دوست داشته باشد و میل کند. پس فشار و زور را روی کودک کم کنید و او را آزاد بگذارید.

با بزرگ شدن کودک حس قدرت‌طلبی او بیشتر شده و دوست دارد آزادانه برای خوردن یک وعده غذایی تصمیم بگیرد. اما شما می‌توانید بر سر وعده‌های غذایی با کودک خود توافق کنید.

برای مثال به او بگویید که حتما باید غذای گذاشته شده در ظرف را امتحان کند و در صورتی که آن را دوست نداشت، باید گزینه میان وعده ساده‌تر را جایگزین کند.

به این نکته توجه کنید که اگر کودک یک وعده غذایی را میل نکرد، نباید تصور کنید که در وعده غذایی بعدی باید آن را جبران کند و دو برابر قبل غذا بخورد.

یکی از مواردی که در میان والدین بسیار مشاهده می‌شود، اصرار بیش از حد آن‌ها به دادن غذا به کودک است.اصرار زیاد باعث می‌شود کودک برای جلب توجه یا لجبازی، از خوردن غذا امتناع کند. همچنین عصبانیت شما از نخوردن غذا توسط کودک اوضاع را بدتر خواهد کرد.

کشمکش و مشاجره‌هایی که بر سر غذا میان شما و کودک به وجود می‌آید، باعث می‌شود کودک اشتهای خود را از دست داده و میلی به خوردن غذا نداشته باشد.  در این مواقع خونسردی خود را حفظ کرده و اجازه دهید کمی زمان بگذرد تا کودک خود برای خوردن غذا پیش‌قدم شود.

هنگامی که برای خوردن غذا به کودک حق انتخاب می‌دهید، تمایل او به خوردن غذا بیشتر خواهد شد.برای مثال به او نگویید که صبحانه می‌خوری یا نه؟ بلکه به او چند مورد صبحانه باب میلش را پیشنهاد دهید تا از میان چند نوع صبحانه مطابق میل خود تصمیم گیری کند. برای مثال به کودک بگویید: برای صبحانه کره و عسل می‌خوری یا نیمرو؟

سعی کنید برای تغذیه کودک خود زمانبندی را رعایت کنید‌. در واقع انجام این کار باعث می‌شود کودک در ساعات مشخصی از شبانه‌روز احساس گرسنگی کرده و منتظر غذا باشد.

انجام این کار رفتار لجبازی و بدغذایی کودکان را کاهش داده و به کاهش مشکلات گوارشی نیز کمک می‌کند.

در صورتی که کودک بدغذا بود، بهتر است حجم غذای او را کاهش داده و در عوض تعداد دفعات آن را در روز بیشتر کنید؛ زیرا اشتها و گنجایش معده همه کودکان به یک اندازه نیست و انجام این کار میل کودک را به خوردن غذا افزایش می‌دهد.

یکی دیگر از مواردی که علاقه کودک بدغذا را به خوردن غذا افزایش می‌دهد، مشارکت دادن کودک در انجام کار آشپزی یا خرید وسایل خوراکی است.

برای مثال می‌توانید برای تزیین غذا و زیاتر کردن آن از کودک کمک بگیرید و نطر او را بپرسید. انجام این کار ساده به او این حس را می‌دهد که در پخت غذا نقش داشته است.

هنگامی که بیش از حد نیاز برای کودک غذا بریزید و او را وادار به تمام کردن غذا کنید، او از ابتدا نگران تمام کردن غذا خواهد بود و این موضوع باعث می‌شود اشتهای خود را نسبت به غذا از دست دهدپس سعی کنید کودک را تحت فشار روانی نگذاشته و ابتدا غذای کمتری برای او در نظر بگیرید و کم‌کم با تشویق او، میل کودک را به خوردن غذای بیشتر افزایش دهید.

یکی دیگر از روش‌های از بین بردن بدغذایی کودکان، دور هم جمع شدن اعضای خانواده برای صرف غذا است. انجام این کار حس صمیمیت و خوشایندی را در کودک به وجود آورده و میل او را به خوردن غذا بیشتر می‌کند.

درست است که برنامه غذایی کودک باید سالم باشد و از مواد مغذی زیادی برخوردار باشد. اما نباید از تنوع آن غافل شوید؛ زیرا کودکان در بیشتر اوقات با دیدن غذا‌های جدید کنجاو شده و میل آن‌ها به خوردن غذا افزایش پیدا می‌کند.

همانطور که می‌دانید ابتدا چشم انسان باید مجذوب غذا شده و سپس میل به خوردن در انسان ایجاد شود‌.

به‌همین دلیل است که آشپز‌های معروف جهان نیز به ظاهر غذا بسیار اهمیت می‌هند. با این‌حال بدون شک غذاهای زیبا جذابیت بیشتری برای کودکان خواهند داشت.

پس سعی کنید با غذاهای رنگارنگ و طرح‌های خلاقانه، اشتیاق و اشتهای کودک را برای خوردن غذا افزایش دهید.

بدون شک می‌دانید که کودکان بزرگ‌ترین تقلید‌ کننده‌های جهان به حساب می‌آیند. آن‌ها در بیشتر اوقات از بزرگ‌تر‌ها و به خصوص والدین خود تقلید می‌کنند.

پس شما باید حسابی از غذا تعریف کنید و از خوردن آن لذت ببرید تا میل کودک به خوردن غذا بیشتر شود‌.

یکی دیگر از روش‌های ترغیب کودک بدغذا به خوردن غذا، آزاد گذاشتن او است. به عبارت دیگر سعی کنید کودک را آزاد بگذارید تا با روش خودش غذا بخورد و حتی با آن بازی کند.

اگر کودک هنگام خوردن غذا لباسش را کثیف کرد، به هیچ عنوان او را سرزنش نکنید؛ زیرا انجام این کار باعث ایجاد حس منفی در او شده و اشتهای کودک برای خوردن غذا از بین می‌رود.

با خواندن شعر و بازی کردن با کودک می‌توانید فضای غذا خوردن را برای کودک جذاب کرده و او را به خوردن غذا ترغیب کنید.

برای تبدیل فضای غذا خوردن به یک محیط سرگرم‌کننده، می‌توانید شعر‌هایی درباره میوه و غذاها برای او بخوانید و از کودک بخواهید شما را همراهی کند.

این موضوع بسیار طبیعی است که کودک از یک نوع غذا یا ادویه خوشش نیاید. پس شناخت علایق کودک بر عهده والدین است و شما باید قلق کودک را پیدا کنید و از پختن غذاهایی که مورد علاقه کودک نیست، پرهیز کنید.

خوب است بدانید که کم‌تحرکی یکی از دلایل کم اشتهایی و بدغذایی در کودکان است. در واقع اگر کودکان به جای بازی کردن و تحرک فراوان تنها در یک جایی ثابت بنشینند و به تلویزیون نگاه کنند، طبیعی خواهد بود که میلی به خوردن غذا نداشته باشند.

پس سعی کنید تحرک کودکان را بیشتر کرده تا اشتهای آن‌ها برای خوردن غذا بیشتر شود.

یکی از روش‌های اصلاح کودک بدغذا، خواندن قصه‌های آموزنده برای اوست. در این مواقع قصه‌هایی را انتخاب کنید که درباره بدغذایی و بی اشتهایی کودکان صحبت کرده و کودک را به خوردن غذا تشویق می‌کند.

همانطور که می‌دانید، تنقلات به‌خصوص شیرینی‌ها به کودک احساس سیری کاذب می‌دهند و اشتهای کودک را برای خوردن غذا از بین می‌برد.

بعضی از خوراکی‌ها همچون چیپس و پفک علاوه بر بدغذایی کودکان، باعث مشکلات گوارشی شده و تمایل کودک را به خوردن غذا از بین می‌برد. پس لازم است به این نکته توجه کنید و این تنقلات را به عنوان یک وعده غذایی در نظر نگیرید.

والدین کودک بدغذا تاثیر زیادی روی کودک گذاشته و آن‌ها باید با رفتارهای صحیح و مناسب خود به کم‌اشتهایی او کمک کنند.

 

 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اتفاق روز شماره 234

رباط کریم میزبان جشنواره تئاتر استان تهران

اتفاق روز شماره 233

وزیر کشور حکم شهردار نسیم شهر بهارستان را امضا کرد

زنگ سلامت در مدرسه نورایمان شهرستان بهارستان نواخته شد

اتفاق روز شماره 232

اتفاق روز شماره 231

استقبال مردم از کالا برگ الکترونیکی در استان تهران / نوبت سوم فجرانه آغاز شد

دانش‌آموزان دبستان نورایمان شهرستان بهارستان محفل انس با قرآن کریم برپا کردند

برپایی محفل انس با قرآن دانش‌آموزی در 20 هزار مدرسه کشور

فرماندار شهریار: تعداد 1375 فروشگاه زنجیره ای و خرد در سطح شهرستان شهریار آمادگی ارائه خدمات سومین مرحله طرح فجرانه را دارند

مسئول مشارکتهای مردمی بهزیستی شهریار خبر داد؛ آمادگی بهزیستی شهریار برای دریافت زکات فطره

فرمانده سپاه سیدالشهدا: یکهزار یادواره شهدا در شهرستانهای استان تهران برگزار شده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران : افتتاح 4560 واحد نهضت ملی مسکن در اردیبهشت 1403

اتفاق روز شماره 230

زاکانی: حتی یک درخت در پارک قیطریه قطع نخواهد شد

زاکانی: جشن امام حسنی‌ها کاری بزرگ و ماندگار بود

اتفاق روز شماره 229

زاکانی: سال آینده وضعیت ترافیک پایتخت بهبود خواهد یافت

اتفاق روز شماره 228

سال آینده حرم حضرت عبدالعظیم حسنی به متروی خط6 متصل می شود

فرماندار رباط‌کریم فداکاری و ایثار را از شهدا یاد بگیریم

زاکانی: تهران را از معتاد متجاهر پاک می‌کنیم

پیام تبریک فرماندار شهرستان رباط کریم به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان

اتفاق روز شماره 227

رئیس دادگستری شهرستان رباط کریم: دستگاه قضایی در چارچوب قانون از هیچ کمکی برای آبادانی و توسعه شهرستان دریغ نخواهد کرد

اتفاق روز شماره 226

شهردار تهران رای خود را به صندوق انداخت

فرماندار شهریار: معتمدین شهری و نخبگان در دعوت مردم به مشارکت سهیم شوند

برگزاری جشن باشکوه نیمه شعبان و جشن ستارگان در دبستان نورایمان شهرستان بهارستان

اتفاق روز شماره 225

بازرسان و سربازرسان چشم بینا و گوش شنوای فرمانداری ها هستند

رئیس فراری شورای نسیم شهر دستگیر شد

مدیرکل امنیتی استانداری تهران: شرایط برگزاری فرآیند انتخابات در رباط‌کریم مطلوب است

اتفاق روز شماره 224

فرماندار شهریار: انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به جامعه هدف باید با شیوه های مبتکرانه صورت گیرد

سومین جلسه محاکمه اعضای شورای شهر نسیم شهر برگزار شد

فرماندار شهریار: نمایندگان فرماندار نقش موثری در سلامت انتخابات دارند

جلسه هماهنگی ستاد گرامیداشت اعیاد شعبانیه برگزار گردید

زاکانی: مردم اراده خود را پای صندوق رای به رخ دشمنان خواهند کشید

اتفاق روز شماره 223

حضور پرشور و خانوادگی مردم در 22 بهمن موجب ناکامی دشمن می شود

مردم شهریار با حضور در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن حماسه آفرینی کنند

حضور حماسی ملت ایران در راهپیمایی 22 بهمن و انتخابات 11اسفند موجب اقتدار نظام است

بازدید معاونت امنیتی و انتظامی استانداری تهران از سه پروژه عظیم شهرداری نسیم شهر

افتتاح طرح های عمرانی شهرستان بهارستان با حضور معاون استاندار تهران

راه اندازی و توسعه کارخانه های تولیدی در دولت‌ موجب رونق اقتصادی در کشور شده‌ است

52 طرح شاخص عمرانی در رباط کریم افتتاح شد

پیکرپاک شهید مدافع حرم سید علی حسینی در نسیم شهر تشییع شد

افتتاح دو پروژه عمرانی در نصیرشهر