آخرین مطالب

گریز از خام‌فروشی طلای سیاه اقتصادی

گریز از خام‌فروشی طلای سیاه

  بزرگنمایی:
طبق بررسی آژانس بین المللی انرژی با توجه به کاهش قیمت نفت ، تولیدکنندگان نفت برای تنوع منابع درآمدی خود باید صنایع پایین دستی را توسعه دهند.

به گزارش اتفاق روز ، از دهه 1970 میلادی بسیاری از کشورهای صادرکننده نفت و گاز که پیش از آن اقتصادشان کاملاً متکی به صادرات نفت و گاز بوده درصدد تنوع‌بخشی به اقتصاد خود برآمده‌اند. افت قیمت‌ها در سال 2014 باعث شد این کشورها انگیزه بیشتری برای این کار بیابند و از سوی دیگر دو تحول مهم نیز در عرصه انرژی جهان نگرانی‌های بیشتری برای این کشورها رقم زد که موجب انگیزه‌ بیشتر برای تنوع بخشی اقتصاد شد؛ نخستین عامل رشد استخراج نفت و گاز از منابع غیرمتعارف و کشف منابع عظیمی از این منابع فسیلی و دومین عامل حرکت جهان به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر و برق خورشیدی و بادی به عنوان جایگزین سوخت‌های فسیلی بود.
آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش چشم‌انداز جهانی اقتصادی کشورها در سال 2018 میلادی،  برای برخی کشورهای صادرکننده نفت مانند عراق، روسیه، نیجریه، عربستان و امارات سناریوهایی برای این تنوع‌بخشی مورد بررسی قرار داده است. با توجه به کاهش درآمدهای نفتی، اقتصاد رو به رشد و جمعیت جوان در حال رشد این کشورها، نیاز به متنوع کردن اقتصاد و کسب درآمد از منابع دیگر  و افزایش سطح درآمدها وجود دارد.
البته باید توجه داشت انرژی فقط بخشی از مشکل نیست بلکه به گفته کارشناسان، بخش انرژی اگر به خوبی هدایت شود و گستره بزرگ‌تری از منابع و فناوری‌ها را در بربگیرد، خود می‌تواند بخشی از راه‌حل نیز باشد. در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی شش راهکار در این راستا بررسی شده است. اولین راهکار حرکت به سمت توسعه صنایع پایین‌دست مانند پتروشیمی و پالایشگاه با هدف افزایش سطح درآمدها است.
 در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان نفت و گاز در روسیه و خلیج‌فارس در حال حرکت به سمت توسعه صنایع پایین‌دست هستند و این توسعه می‌تواند به مقاوم‌تر شدن اقتصاد و تولید ارزش‌افزوده بیشتر بینجامد. تولید محصولات از نفت، مسئله زیست‌محیطی نشر آلاینده در اثر احتراق این سوخت‌ها را نیز کاهش می‌دهد. پتروپالایشگاه­ ها ( پتروشیمی و پالایشگاه در مجاورت هم) می‌تواند به هم‌افزایی و ارزش‌افزوده بیشتر و سینرژی مضاعف منجر شود. تقاضا برای محصولات پتروشیمی در جهان حتی با در نظر گرفتن جنبش‌های جهانی برای کاهش مصرف پلاستیک‌های یک بار مصرف و بازیافت مجدد پلاستیک‌ها رو به افزایش است.
طبق بررسی‌های کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی افزایش عرضه و تولید سوخت‌های مایع شامل نفت خام، میعانات و کاهش مصرف نفت خام در نیروگاه‌ها تا حدود 6.5 میلیون بشکه در روز تا سال 2040 در کشورهای خاورمیانه خواهد بود که برای تحقق این سناریو از این میزان نزدیک به دو میلیون بشکه برای خوراک واحدهای جدید پتروشیمی و نزدیک به 3.75 میلیون بشکه در روز برای واحدهای پالایشگاهی و کمتر از یک‌میلیون بشکه در روز صرف افزایش صادرات محصولات خام می شود.
برای تحقق تنوع‌بخشی اقتصادی، همراه با رشد تولید نفت تا سال 2040 میلادی در کشورهای خاورمیانه باید، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی توسعه یابند  و تنها مقدار اندکی از این رشد تولید به بخش صادرات نفت خام اضافه شود. جایگزینی تولید فرآورده‌های با ارزش افزوده بیشتر به جای صادرات نفت خام از راه‌های کاهش نوسانات اقتصادی کشورهای تولیدکننده نفت در زمان کاهش قیمت نفت خام است و باید در نظر گرفت تولید فرآورده با اشتغال و امکان رشد صنایع پایین‌دستی در اقتصاد نیز همراه است. در این سناریو سهم خاورمیانه در تولید محصولات پالایشگاهی از 9 درصد کنونی تا سال 2040 میلادی به 13 درصد و سهم این منطقه در تولید محصولات واحدهای پتروشیمی در همین بازه زمانی از 13 درصد کنونی به17 درصد می رسد. این کشورها به دلیل هزینه انرژی پایین‌تر در تولید محصولات انرژی بر مانند واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی دارای مزیت هستند.
هم‌اکنون عربستان سه طرح مهم پالایشگاهی در جبیل، ینبوع و جیزان هر کدام با ظرفیت 400 هزار بشکه در روز دارد که به زودی وارد مدار تولید می شوند. این در حالی است که شرکت ادنوک امارات قصد سرمایه‌گذاری 45 میلیارد دلاری در این بخش با هدف ساخت بزرگ‌ترین پالایشگاه و پتروشیمی جهان تا سال 2025 میلادی را دارد. از سویی دیگر شرکت نفت کویت هدف خود برای سرمایه‌گذاری 25 میلیارد دلاری تا سال 2035 میلادی و دو برابر کردن ظرفیت پالایشگاهی خود را اعلام کرده است. از جمله اهداف کویت ساخت پالایشگاه با ظرفیت 615 هزار بشکه در روز در منطقه الزور است. این موارد گوشه‌ای از ده‌ها طرح در حال اجرا در این زمینه در منطقه خاورمیانه است.
براین اساس ضروری است توسعه ظرفیت های پالایشگاهی بویژه توسعه پتروپالایشگاهها از طریق سرمایه های مردمی در کشور ما نیز بصورت جدی در دستور کار مسئولان قرار گیرد تا بتوان در جهت  کاهش خام فروشی نفت گام های موثری برداشت. 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

استرداد اتباع غیرمجاز شهرستان رباط‌کریم به کشورشان

نخستین مرکز مهرخانواده در شهریار افتتاح شد

سینما فرهنگ رباط کریم افتتاح شد

کشف لوازم ممنوع از یک خودرو در شهریار

رتبه برتر ستاد برگزاری نماز جمعه بخش گلستان در بین 900 پایگاه نماز جمعه کشور

اتفاق روز شماره 235

اتفاق روز شماره 234

رباط کریم میزبان جشنواره تئاتر استان تهران

اتفاق روز شماره 233

وزیر کشور حکم شهردار نسیم شهر بهارستان را امضا کرد

زنگ سلامت در مدرسه نورایمان شهرستان بهارستان نواخته شد

اتفاق روز شماره 232

اتفاق روز شماره 231

استقبال مردم از کالا برگ الکترونیکی در استان تهران / نوبت سوم فجرانه آغاز شد

دانش‌آموزان دبستان نورایمان شهرستان بهارستان محفل انس با قرآن کریم برپا کردند

برپایی محفل انس با قرآن دانش‌آموزی در 20 هزار مدرسه کشور

فرماندار شهریار: تعداد 1375 فروشگاه زنجیره ای و خرد در سطح شهرستان شهریار آمادگی ارائه خدمات سومین مرحله طرح فجرانه را دارند

مسئول مشارکتهای مردمی بهزیستی شهریار خبر داد؛ آمادگی بهزیستی شهریار برای دریافت زکات فطره

فرمانده سپاه سیدالشهدا: یکهزار یادواره شهدا در شهرستانهای استان تهران برگزار شده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران : افتتاح 4560 واحد نهضت ملی مسکن در اردیبهشت 1403

اتفاق روز شماره 230

زاکانی: حتی یک درخت در پارک قیطریه قطع نخواهد شد

زاکانی: جشن امام حسنی‌ها کاری بزرگ و ماندگار بود

اتفاق روز شماره 229

زاکانی: سال آینده وضعیت ترافیک پایتخت بهبود خواهد یافت

اتفاق روز شماره 228

سال آینده حرم حضرت عبدالعظیم حسنی به متروی خط6 متصل می شود

فرماندار رباط‌کریم فداکاری و ایثار را از شهدا یاد بگیریم

زاکانی: تهران را از معتاد متجاهر پاک می‌کنیم

پیام تبریک فرماندار شهرستان رباط کریم به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان

اتفاق روز شماره 227

رئیس دادگستری شهرستان رباط کریم: دستگاه قضایی در چارچوب قانون از هیچ کمکی برای آبادانی و توسعه شهرستان دریغ نخواهد کرد

اتفاق روز شماره 226

شهردار تهران رای خود را به صندوق انداخت

فرماندار شهریار: معتمدین شهری و نخبگان در دعوت مردم به مشارکت سهیم شوند

برگزاری جشن باشکوه نیمه شعبان و جشن ستارگان در دبستان نورایمان شهرستان بهارستان

اتفاق روز شماره 225

بازرسان و سربازرسان چشم بینا و گوش شنوای فرمانداری ها هستند

رئیس فراری شورای نسیم شهر دستگیر شد

مدیرکل امنیتی استانداری تهران: شرایط برگزاری فرآیند انتخابات در رباط‌کریم مطلوب است

اتفاق روز شماره 224

فرماندار شهریار: انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به جامعه هدف باید با شیوه های مبتکرانه صورت گیرد

سومین جلسه محاکمه اعضای شورای شهر نسیم شهر برگزار شد

فرماندار شهریار: نمایندگان فرماندار نقش موثری در سلامت انتخابات دارند

جلسه هماهنگی ستاد گرامیداشت اعیاد شعبانیه برگزار گردید

زاکانی: مردم اراده خود را پای صندوق رای به رخ دشمنان خواهند کشید

اتفاق روز شماره 223

حضور پرشور و خانوادگی مردم در 22 بهمن موجب ناکامی دشمن می شود

مردم شهریار با حضور در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن حماسه آفرینی کنند

حضور حماسی ملت ایران در راهپیمایی 22 بهمن و انتخابات 11اسفند موجب اقتدار نظام است