آخرین مطالب

معاون وزیر راه خبر داد

بهره‌برداری از خط دوم راه‌آهن سیستان-اصفهان در هفته دولت اقتصادی

بهره‌برداری از خط دوم راه‌آهن سیستان-اصفهان در هفته دولت

  بزرگنمایی:
مدیرعامل شرکت راه آهن از بهره برداری از خط دوم راه آهن سیستان- اصفهان به طول ۴۷ کیلومتر و خط دوم بخشی از راه آهن منطقه یزد به طول ۴۶ کیلومتر در هفته دولت خبر داد.

سعید رسولی امروز در نشست خبری تشریح فعالیت های حمل و نقل ریلی در هفته دولت گفت: در این هفته خط دوم راه آهن سیستان-اصفهان به طول 47 کیلومتر و خط دوم بخشی از راه آهن منطقه یزد به طول 46 کیلومتر افتتاح خواهد شد.

وی افزود: در این هفته قرار است مرکز CTC ایستگاه راه آهن یزد با اعتبار 2.5 میلیارد تومان به بهره برداری رسیده ضمن اینکه تا پایان امسال ساخت 59 کیلومتر خطوط ریلی آنتنی را هدف‌گذاری کرده ایم که این خطوط عمدتاً به مراکز تولید بار که در نزدیکی شبکه ریلی قرار دارند، متصل خواهند شد.

مدیرعامل شرکت راه آهن با بیان اینکه در 5 ماهه امسال 213 دستگاه انواع واگن باری، مسافری و لکوموتیو وارد شبکه ریلی شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 60 درصد رشد داشت، افزود: این تعداد ناوگان به طور کامل تولید داخل بودند و یا بازسازی اساسی در داخل شدند.

وی از دیگر برنامه های شرکت راه آهن در هفته دولت را راه اندازی دو مرکز تعمیرات لکوموتیو و سوخت رسانی مدرن به لکوموتیوها در مشهد عنوان و اظهارکرد: از اردیبهشت ماه امسال کارگروه مشترکی با وزارت صنعت معدن و تجارت تشکیل داده ایم تا تمام ظرفیت های تولید داخل در حوزه ریلی را افتتاح کنیم و مناسب با آن نیازهایی که در حوزه ریلی داریم به جای واردات از خارج، به سمت تولید داخل هدایت کنیم.

رسولی با اشاره به اینکه قرار است از این پس محصولات و کالاهایی که امکان تولید داخل در آنها وجود دارد از واردات آنها ممانعت شود، یادآور شد: به عنوان مثال بلوک سیلندر لکوموتیو که قطعه مهم و پیشرفته ای است، اخیراً در داخل تولید شده که این اتفاق با حمایت شرکت راه آهن بود. همچنین در یک سال اخیر از تولید سوزن ریل در داخل حمایت کردیم و قبلاً وابستگی 100 درصدی به خارج برای این محصول داشتیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت تبصره 18 قانون بودجه سال 97 مبنی بر تولید واگن در داخل گفت: بر اساس این ظرفیت، تفاهم نامه ای با سازمان برنامه و بودجه به امضاء رساندیم که بر اساس آن 974 دستگاه انواع واگن و لکوموتیو در داخل تولید شود.

وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه که سهم 40 درصدی در این تفاهم نامه دارد ابتدای سال جاری فاز اول اعتبار مورد نیاز را به شرکت راه آهن واریز کرد. همچنین سهم 40 درصدی بانکها نیز که تا سقف هزار میلیارد تومان است به ارزش 540 میلیارد تومان آن تاکنون تامین اعتبار شده و تنها سهم 20 درصدی آورده متقاضی و تولیدکننده واگن باقی مانده است. هرچند که کارخانجات تولیدکننده واگن تاکنون تعدادی از آنها فرایند تجهیز و تعدادی دیگر کار ساخت ناوگان را آغاز کرده اند و تاکنون چند دستگاه واگن به شرکت راه آهن تحویل داده شده است.

مدیرعامل شرکت راه آهن در بخش دیگری از اظهارات خود به ظرفیت ماده 12 قانون رفع موانع تولید در خصوص استفاده از منابع حاصل از صرفه جویی در مصرف سوخت و انتقال آن به تولید واگن گفت: با استفاده از این ماده قانونی تاکنون 3900 واگن را توانسته ایم تامین اعتبار کنیم که 1980 دستگاه واگن هزینه خرید آنها به سرمایه گذار با استفاده از ظرفیت این ماده قانونی پرداخت شده و حدود هزار دستگاه دیگر در مرحله صدور مجوز واریز وجه به سرمایه گذاران حوزه ریلی است.

رسولی درباره برنامه های شرکت راه آهن در بازه زمانی سفرهای زائران اربعین خاطرنشان کرد: امسال نیز برای زائران اربعین برنامه جابجایی داریم که در آغاز مراسم اربعین جزئیات این برنامه ها تشریح خواهد شد. اما دو ایستگاه راه آهن شلمچه و کرمانشاه برای مراسم اربعین امسال پذیرای زائران خواهد بود. ضمن اینکه با طرف عراقی نیز مذاکره داشتیم و آنها نیز آمادگی خود را برای برگزاری این مراسم اعلام کرده اند.

وی در خصوص آتش سوزی دیروز در دپوی واگن های فرسوده گفت: دیروز در ایستگاه رودشور در جنوب تهران که محل دپوی واگن های اسقاطی است، آتش سوزی آغاز شد که در اثر آن 67 دستگاه دچار حریق شده که 36 دستگاه به طور کامل در آتش سوخت و 31 دستگاه نیم سوز شد.

وی درباره پروژه برقی شدن قطار تهران-مشهد گفت: این پروژه در حال حاضر به دلیل عدم صدور ضمانتنامه های طرف چینی به عنوان تامین کننده مالی پروژه، متوقف شده است.

رسولی درباره میزان حمل بار در 5 ماهه ابتدای امسال گفت: در حمل بار در بخش تناژ 4.9 درصد کاهش داشتیم اما سهم حمل و نقل ریلی از کل حمل و نقل بر اساس شاخص تن-کیلومتر 1.1 درصد رشد داشت و به 12.8 درصد رسید.

وی در خصوص علت کاهش حمل بار ریلی گفت: علت کاهش تناژ بار، مسدودی محورهای ریلی شمال و جنوب در یک ماهه نخست سال به دلیل سیلاب بود. دلیل دیگر کاهش واردات بار کانتینری به بندر شهید رجایی و همچنین کاهش صادرات بار گوگرد پتروشیمی خانگیران به بندرعباس بود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان گفت: دستگاه اجرایی این پروژه، شرکت راه آهن و دستگاه سازنده، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است. این پروژه قرار شد با همکاری سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی پس از بررسی همه جوانب اجرایی آن تعیین تکلیف شود اما در حال حاضر نگاه غالب، اجرایی شدن این پروژه است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا امکان منتفی شدن کامل این پروژه وجود دارد یا نه، گفت: فعلاً در این زمینه امکان اظهارنظر وجود ندارد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اتفاق روز شماره 236

استرداد اتباع غیرمجاز شهرستان رباط‌کریم به کشورشان

نخستین مرکز مهرخانواده در شهریار افتتاح شد

سینما فرهنگ رباط کریم افتتاح شد

کشف لوازم ممنوع از یک خودرو در شهریار

رتبه برتر ستاد برگزاری نماز جمعه بخش گلستان در بین 900 پایگاه نماز جمعه کشور

اتفاق روز شماره 235

اتفاق روز شماره 234

رباط کریم میزبان جشنواره تئاتر استان تهران

اتفاق روز شماره 233

وزیر کشور حکم شهردار نسیم شهر بهارستان را امضا کرد

زنگ سلامت در مدرسه نورایمان شهرستان بهارستان نواخته شد

اتفاق روز شماره 232

اتفاق روز شماره 231

استقبال مردم از کالا برگ الکترونیکی در استان تهران / نوبت سوم فجرانه آغاز شد

دانش‌آموزان دبستان نورایمان شهرستان بهارستان محفل انس با قرآن کریم برپا کردند

برپایی محفل انس با قرآن دانش‌آموزی در 20 هزار مدرسه کشور

فرماندار شهریار: تعداد 1375 فروشگاه زنجیره ای و خرد در سطح شهرستان شهریار آمادگی ارائه خدمات سومین مرحله طرح فجرانه را دارند

مسئول مشارکتهای مردمی بهزیستی شهریار خبر داد؛ آمادگی بهزیستی شهریار برای دریافت زکات فطره

فرمانده سپاه سیدالشهدا: یکهزار یادواره شهدا در شهرستانهای استان تهران برگزار شده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران : افتتاح 4560 واحد نهضت ملی مسکن در اردیبهشت 1403

اتفاق روز شماره 230

زاکانی: حتی یک درخت در پارک قیطریه قطع نخواهد شد

زاکانی: جشن امام حسنی‌ها کاری بزرگ و ماندگار بود

اتفاق روز شماره 229

زاکانی: سال آینده وضعیت ترافیک پایتخت بهبود خواهد یافت

اتفاق روز شماره 228

سال آینده حرم حضرت عبدالعظیم حسنی به متروی خط6 متصل می شود

فرماندار رباط‌کریم فداکاری و ایثار را از شهدا یاد بگیریم

زاکانی: تهران را از معتاد متجاهر پاک می‌کنیم

پیام تبریک فرماندار شهرستان رباط کریم به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان

اتفاق روز شماره 227

رئیس دادگستری شهرستان رباط کریم: دستگاه قضایی در چارچوب قانون از هیچ کمکی برای آبادانی و توسعه شهرستان دریغ نخواهد کرد

اتفاق روز شماره 226

شهردار تهران رای خود را به صندوق انداخت

فرماندار شهریار: معتمدین شهری و نخبگان در دعوت مردم به مشارکت سهیم شوند

برگزاری جشن باشکوه نیمه شعبان و جشن ستارگان در دبستان نورایمان شهرستان بهارستان

اتفاق روز شماره 225

بازرسان و سربازرسان چشم بینا و گوش شنوای فرمانداری ها هستند

رئیس فراری شورای نسیم شهر دستگیر شد

مدیرکل امنیتی استانداری تهران: شرایط برگزاری فرآیند انتخابات در رباط‌کریم مطلوب است

اتفاق روز شماره 224

فرماندار شهریار: انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به جامعه هدف باید با شیوه های مبتکرانه صورت گیرد

سومین جلسه محاکمه اعضای شورای شهر نسیم شهر برگزار شد

فرماندار شهریار: نمایندگان فرماندار نقش موثری در سلامت انتخابات دارند

جلسه هماهنگی ستاد گرامیداشت اعیاد شعبانیه برگزار گردید

زاکانی: مردم اراده خود را پای صندوق رای به رخ دشمنان خواهند کشید

اتفاق روز شماره 223

حضور پرشور و خانوادگی مردم در 22 بهمن موجب ناکامی دشمن می شود

مردم شهریار با حضور در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن حماسه آفرینی کنند